[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W przypadku takiego automatu przeprowadzenie przez niego kolejnych operacji musi zaczekać, aż wygenerowane i przetestowane zostaną pewne rozwiązania próbne.Zdeterminowanie automatu następuje poprzez podanie dodatkowej informacji na jego wejście.Analogie pomiędzy automatami i procesem doboru naturalnego pokazują, że w opisie działania systemów intencjonalnych nie da się uniknąć prawa efektu.Ważna jest tutaj wysoka selektywność testerów, a dokonywanie przez nie właściwych wyborów zależne jest od wyposażenia genetycznego systemu lub od jego wyposażenia genetycznego wraz z historią rozwoju indywidualnego.Dennett zwraca uwagę, że trudno jest określić, która z tych możliwości rzeczywiście zachodzi.Bez względu na to, która nią będzie, w jej działaniu ważniejsze od przypadkowego generowania rozwiązań jest wybieranie rozwiązań właściwych.Samo testowanie przebiega zwykle w umyśle ludzkim podświadomie.Świadomości ujawniony zostaje tylko jego wynik.Zdarzają się jednak stany świadomości, w których podmiot może mieć pewien wgląd w kształtowanie się konkretnej myśli.Dennett podaje ten przykład dla uzasadnienia swych poglądów.Chodzi tu o stany, kiedy pojawia się w umyśle wiele myśli zanim wybrana zostanie ta właściwa.Jest to rodzaj testowania, który Dennett proponuje dla wyjaśnienia działania inteligencji.2.4.Ewolucja świadomości.Dennett rozpoczyna poszukiwania źródeł świadomości od stwierdzenia, że świadomość nie zawsze istniała w postaci takiej, w jakiej objawia się ona w umysłach ludzkich.Musiała się więc ona rozwinąć z elementów, które nią nie były, a prześledzenie przekształceń prowadzących do wytworzenia się jej fenomenu w pełni, powinno pomóc w zrozumieniu jej natury.Należy odrzucić “czarna skrzynkę” świadomości obecną w behawioralnym badaniu zachowań zewnętrznych i zająć się świadomością od wewnątrz.Zamiast prób dociekań mechanizmów w mózgu, które mogłyby wyjaśnić dane zachowanie Dennett proponuje rozważenie ewolucji mechanizmów mózgowych, od prostych do coraz bardziej złożonych i stwierdzenie, które z nich będą mogły wyjaśnić skomplikowane schematy zachowań.Rozpoczyna od rozróżnienia na powody istnienia świadomości, którym przypisuje treść, a więc zakłada istnienie umysłu oraz przyczyny traktowane czysto mechanicznie, w żadnym sensie nie mentalne.Świadomość zaczęła rozwijać się w świecie, w którym były tylko przyczyny, nie było teleologii ani żadnego rodzaju dóbr.Od momentu, w którym pojawiły się pierwsze proste samoreproduktory, mówić można o celu, którym była samoreprodukcja.Dobrem było wszystko, co jej służyło.Samoreproduktory, by zapewnić sobie przetrwanie, musiały nauczyć się rozpoznawać to, co przetrwaniu służy, co mu zagraża i co jest mu obojętne.Kiedy zaczęły one chronić swe istnienie musiały wyznaczyć linię podziału pomiędzy sobą a światem.Musiały więc, pisze Dennett, stać się egoistyczne.Ich systemy rozpoznawania, takie jakie mają np.antyciała w systemie immunologicznym, oparte są o prostą zasadę zamka i klucza.Te naturalnie powstałe mechanizmy nie mają zdolności przewidywania.Złożone są z wielu elementów, z których każdy spełniać może kilka różnych funkcji.Wzorowanie rozumowań na strukturze budowy mechanizmów, które są artefaktami i gdzie każdy z elementów pełni jedną funkcję, spowodowało zdaniem Dennetta, trudności w zrozumieniu działania mózgu.Na podstawie własnych wstępnych rozważań Dennett proponuje poczynienie następujących założeń[33]:Są powody by rozpoznawać.Gdzie są powody, są punkty widzenia, z których się rozpoznaje lub oszacowuje.Każdy podmiot musi odróżnić “tutaj wewnątrz” od “świata zewnętrznego”.Wszystkie rozpoznawania muszą być całkowicie spełniane przez nieokreślenie wielka liczbę “ślepych, mechanicznych” procedur.We wnętrzu chronionych granic nie zawsze potrzebny jest Nadrzędny Wykonawca lub Główny Dowodzący.W naturze ładne jest tym, czym ładne jest, bez względu na jego pochodzenie.W naturze elementy często spełniają wiele funkcji, w ekonomii pojedynczego organizmu.Punkt widzenia świadomego obserwatora zdarzeń jest daleką pochodną tych założeń, które zostały przyjęte na podstawie faktów przypisanych życiu prostych samoreproduktorów [ Pobierz całość w formacie PDF ]