[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.c jako pliki języka C, zaś pliki.cpp jako pliki języka C++.Sprawdz koniecznie dokumentacjękompilatora.Tak NieDo tworzenia plików zródłowych używaj Nie używaj procesora tekstów zapisującegoprostego edytora tekstów lub skorzystaj z wraz z tekstem specjalne znaki formatujące.edytora wbudowanego w kompilator.Jeśli korzystasz z takiego procesora, zapisujpliki jako tekst ASCII.Zapisuj pliki, nadając im rozszerzenie.c,.cp lub.cpp.Sprawdz w dokumentacji kompilatora i linkera,w jaki sposób należy kompilować i budowaćprogramy.Tworzenie programuChoć kod zródłowy w pliku wygląda na niezrozumiały i każdy, kto nie zna C++, będzie miałtrudności ze zrozumieniem jego przeznaczenia, kod ten przyjmuje czytelną dla człowieka postać.Plik kodu zródłowego nie jest programem i, w odróżnieniu od pliku wykonywalnego, nie możezostać wykonany (uruchomiony).Tworzenie pliku obiektowego za pomocąkompilatoraDo zamiany kodu zródłowego w program używamy kompilatora.Sposób uruchomienia go iwskazania mu plików zródłowych zależy od konkretnego kompilatora; sprawdz w tym celuposiadaną przez ciebie dokumentację.9Gdy kod zródłowy zostanie skompilowany, tworzony jest plik obiektowy.Ten plik ma częstorozszerzenie.obj1 jednak w dalszym ciągu nie jest to program wykonywalny.Aby zmienić go wprogram wykonywalny, należy użyć tzw.linkera, czyli programu łączącego.Tworzenie pliku wykonywalnego za pomocą linkeraProgramy C++ zwykle powstają w wyniku łączenia jednego lub więcej plików.obj z jedną lubwięcej bibliotekami.Biblioteka (ang.library) jest zbiorem połączonych plików, dostarczanymwraz z kompilatorem.Może też zostać nabyta osobno lub stworzona i skompilowanasamodzielnie.Wszystkie kompilatory C++ są dostarczane wraz z bibliotekami użytecznychfunkcji (lub procedur) oraz klas, które można zastosować w programie.O klasach i funkcjachporozmawiamy szczegółowo w następnych rozdziałach.Kroki konieczne do stworzenia pliku wykonywalnego to:1.Stworzenie pliku kodu zródłowego z rozszerzeniem.cpp.2.Skompilowanie kodu zródłowego do pliku z rozszerzeniem.obj.3.Połączenie pliku.obj z wymaganymi bibliotekami w celu stworzenia programuwykonywalnego.Cykl tworzenia programuGdyby każdy program zadziałał już przy pierwszej próbie uruchomienia, wtedy pełny cykltworzenia wyglądałby następująco: pisanie programu, kompilowanie kodu zródłowego, łączenieplików.obj, uruchomienie programu wykonywalnego.Niestety, prawie każdy program (nawetnajbardziej trywialny) może zawierać błędy, często nazywane pluskwami.Niektóre błędyuniemożliwiają kompilację, inne uniemożliwiają łączenie, zaś jeszcze inne objawiają się dopieropodczas działania programu.Bez względu na rodzaj błędu, należy go poprawić oznacza to edycję kodu zródłowego, ponownąkompilacja i łączenie, oraz ponowne uruchomienie programu.Cały ten cykl został przedstawionyna rysunku 1.1, schematycznie obrazuje on kolejne kroki w cyklu tworzenia programuwykonywalnego.Rys.1.1.Kroki wykonywane podczas tworzenia programu w języku C++1Plik.obj jest kodem wynikowym programu (ang.object code).Stanowi translację (przekład) tekstuzródłowego na język zrozumiały dla komputera.Kod wynikowy jest zawsze wczytywany przez linker(konsolidator) przyp.tłum.1011HELLO.cpp twój pierwszy program w C++Tradycyjne książki o programowaniu zaczynają od wypisania na ekranie słów Witaj Zwiecie 2lub od innej wariacji na ten temat.Ta uświecona tradycją formuła zostanie zachowana także i tu.Wpisz swój pierwszy program bezpośrednio do edytora, dokładnie przepisując jego treść.Gdybędziesz pewien, że został wpisany poprawnie, zapisz go do pliku, skompiluj, połącz i uruchom.Program wypisze na ekranie słowa Witaj Zwiecie.Nie martw się na razie tym, jak działa; terazpowinieneś jedynie poznać cykl tworzenia programu.Każdy element programu zostanieomówiony w kilku następnych rozdziałach.OSTRZE%7łENIE Na przedstawionym poniżej listingu po lewej stronie umieszczone zostałynumery linii.Te numery służą jedynie jako punkty odniesienia dla opisu w tekście.Nie należyich wpisywać do kodu programu.Na przykład, w linii 1.listingu 1.1 należy wpisać:#includeListing 1.1.HELLO.cpp, program Witaj Zwiecie.0: #include1:2: int main()3: {4: std::cout [ Pobierz całość w formacie PDF ]