RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Powszechnie wiadomo, że doskonalenie obsÅ‚ugi jest najbardziej kosz-towne wówczas, gdy obsÅ‚uga jest już na wysokim poziomiej PotwierdzajÄ… tom.in.badania relacji miÄ™dzy poziomem obsÅ‚ugi klienta a kosztami utrzyma-nia zapasów.Wynika z nich, iż po przekroczeniu pewnego puÅ‚apu /95%/dalsze zwiÄ™kszanie satysfakcji klientów powoduje gwaÅ‚towny wzrost kosztówprzy stosunkowo niewielkim wzroÅ›cie poziomu obsÅ‚ugi.Konflikt kosztowo--dochodowy ukazuje również, dobrze logistykom znane, krzywe dochodu zesprzedaży i kosztów logistycznych /rys.1./.Jak widać, zysk jest maksymalnypomiÄ™dzy kraÅ„cowymi poziomami obsÅ‚ugi: najwyższym i najniższym.10B.Haus: WpÅ‚yw systemu zaopatrzenia na efektywność gospodarowania materiaÅ‚ami»u odbior-ców."Gospodarka MateriaÅ‚owa" 1985, nr 9. Poziom obsÅ‚ugi klientaRys.1.WpÅ‚yw poziomu obsÅ‚ugi klienta na wielkość sprzedaży, koszty logistyczne i zysk firmyyródÅ‚o: R.H.Ballou: Basic Business., op.cit., s.60. Strategie obsÅ‚ugi klienta.129ZakÅ‚adajÄ…c, że maksymalizacja zysku jest głównym celem globalnejstrategii firmy, strategie logistyczne i zwiÄ…zane z nimi cele operacyjneukierunkowuje siÄ™ na realizacjÄ™ takiego poziomu obsÅ‚ugi, który odpowiadanajwiÄ™kszej rozpiÄ™toÅ›ci miÄ™dzy krzywÄ… sprzedaży i krzywÄ… kosztów logistycz-nych.Maksymalizacja zysku czy też innej zmiennej, np.sprzedaży, rzadkojednak bywa głównym celem strategicznym nowoczesnej firmy11.Współczesne,ekspansywne strategie obsÅ‚ugi klienta biorÄ… wiÄ™c pod uwagÄ™ również inne,nieco mniejsze odlegÅ‚oÅ›ci w polu zysku, nie tylko zakÅ‚adanÄ…, raczej w ce-lach akademickich, najwiÄ™kszÄ… odlegÅ‚ość miÄ™dzy krzywÄ… sprzedaży i krzywÄ…kosztów logistycznych12.Firmy sÅ‚abe, zmierzajÄ…ce do osiÄ…gniÄ™cia pewnego konkurencyjnego po-ziomu obsÅ‚ugi klienta muszÄ… przekroczyć tzw.próg obsÅ‚ugi13.PrzedsiÄ™wziÄ™cieto jest równie kosztowne i niebezpieczne, a w pewnych sytuacjach /zakÅ‚a-dajÄ…c bÅ‚Ä™dne decyzje, niespodziewane zmiany w otoczeniu firmy, wysokiekoszty logistyczne i niskie dochody ze sprzedaży/ nawet "kosztowniejsze", niżdoskonalenie poziomu wysokiego.Jeżeli firmie chodzi o zdobycie w okreÅ›lonym czasie takich zalet kon-kurencyjnych dostawcy, jak: minimalny czas i niezawodność dostaw czy elas-tyczność dostawczÄ…, klienci mogÄ… być obsÅ‚ugiwani z uwzglÄ™dnieniem dodatko-wych, czasem wysokich kosztów i wysiÅ‚ków organizacyjnych.PodejmujÄ…c ry-zyko i dodatkowe wydatki, a także majÄ…c na uwadze niepewność otoczenia,firma oczekuje jednak na znaczne profity w przyszÅ‚oÅ›ci, dziÄ™ki liczniejszymzamówieniom i wzrostowi sprzedaży.W razie sukcesu14, z chwilÄ… przekro-czenia progu obsÅ‚ugi, wzrost rozmiarów biznesu /wielkoÅ›ci firmy/, ugruntowa-Cele przedsiÄ™biorstw wyÅ‚aniajÄ… siÄ™ z procesu staÅ‚ego dostosowywania interesów poszczególnychjednostek i grup tworzÄ…cych firmÄ™, a majÄ…cych, niejednokrotnie sprzeczne ze sobÄ… cele Wy-nikiem tego bÄ™dzie nieustannie zmieniajÄ…cy siÄ™ "cel", skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z mnogoÅ›ci niedoskonaleokreÅ›lonych i zintegrowanych celów, których najprawdopodobniej nie ma sensu rozpatrywaćw kategoriach maksymalizacji.Zgodnie z behaviorystycznÄ… teoriÄ… firmy, respektujÄ…c każdyz celów, zmienne osiÄ…gane sÄ… na poziomie możliwym do przyjÄ™cia, tj.zgodnie z aspiracjamia nie w stopniu maksymalnym.Zob.R.GajÄ™cki: Koncepcje teorii firmy.MateriaÅ‚y konferen-cyjne, Strategia rozwoju przedsiÄ™biorstwa w warunkach gospodarki rynkowej, GdaÅ„sk 1992.12roziom zysku, do którego dąży firma lub który firmie wystarczy może zostać zaÅ‚ożony w ce-lach globalnych firmy i stÄ…d transponowany na cele operacyjne różnych sfer logistyki, w tymlogistyki zbytu.13Firmy te muszÄ… wykazywać ku temu pewne predyspozycje, a wiÄ™c: skÅ‚onność do ponoszeniaryzyka, zdolnoÅ›ci do penetracji swego otoczenia w poszukiwaniu atrakcyjnych transakcji, umiejÄ™t-noÅ›ci promocyjne.BÄ™dÄ… to wiÄ™c firmy o okreÅ›lonym potencjale rozwojowym.14Porażka, przy wysokich kosztach dodatkowych, może mieć drastyczne skutki dla firmy, wÅ‚Ä…cz-nie z zamkniÄ™ciem.StÄ…d, nadzwyczajne koszty obsÅ‚ugi, ponoszone w różnych nieprzewidzianychsytuacjach, też muszÄ… być kalkulowane w pewnych, ostrożnych granicach. Danuta Kempny, Danuta Kisperska-MoroÅ„130na opinia dobrego dostawcy i stopniowa eliminacja rywali, pozwoli firmiena "spokojniejsze" zaopatrywanie klientów i bardziej zintegrowane dziaÅ‚anialogistyczne, bez ponoszenia dodatkowych kosztów i innych gorÄ…czkowych wy-siÅ‚ków.Od tego momentu firma ma dużo wiÄ™ksze możliwoÅ›ci manewru stra-tegicznego w zakresie obsÅ‚ugi klienta, dziÄ™ki którym może osiÄ…gać korzystne,zgodne z aspiracjami, relacje miÄ™dzy sprzedażą i kosztami logistycznymii peÅ‚niej oraz efektywniej realizujÄ…c swoje zalety konkurencyjne w logistycezbytu.Powstaje pytanie, na ile wspomniany, najkorzystniejszy obszar zysku,pomiÄ™dzy najwyższym i najniższym poziomem obsÅ‚ugi dostÄ™pny jest firmompolskim? Wydaje siÄ™, iż na razie niewiele polskich firm ma przesÅ‚anki dowyboru strategii, których realizacja pozwala osiÄ…gać stosunkowo wysoki po-ziom obsÅ‚ugi przy umiarkowanych kosztach [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wblaskucienia.xlx.pl