RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest toekwiwalentne dla wykonania kilku zdjęć w TIFF z różnymi ustawieniami i zapisania ichna karcie aparatu.Daje ponadto w większości przypadków (zależnie od możliwościsoftu aparatu) większe możliwości wpłynięcia na końcowy wygląd obrazu.Jest więc torozwiązanie niesamowicie elastyczne, oszczędzające pamięć karty i czasfotografowania, jednocześnie dające maksymalną pewność rezultatów fotografowania.W tym momencie należy zaznaczyć, że obraz podglądu zdjęcia RAW wyświetlany waparacie (funkcja preview) jest tylko syntezą wykonaną przez soft cyfrówki - ma więcznaczenie tylko poglądowe.Właściwy obraz, w pełnej jakości możemy wygenerowaćdopiero w pamięci komputera ingerując w jego ostateczny wygląd.file:///D|/DOKUMENTY/Czytelnia/Fotografowanie/_Poradnik_/RAW - pełna kontrola obrazu.htm (1 z 2) [2002-11-29 14:32:55] Pełna kontrola obrazuCo można zyskać prze syntezę obrazu w komputerze i jak się ona odbywa?Oprogramowanie dostarczane zazwyczaj z aparatem, lub odpowiedni plugin do np.PhotoShopa otrzymuje wszystkie informacje jakie aparat zapisał, dotyczące obrazuoraz rozkład maski kolorów matrycy CCD.Znając rozmieszczenie poszczególnychpikseli i odpowiadających im kolorów, oraz wartość ekspozycji każdego, z nich soft jestw stanie interpolować rzeczywisty obraz wprowadzając odpowiednie poprawki.Możemy więc manualnie i zgodnie z intencjami: wyostrzyć fotografię lub wygładzić,odpowiednio "dograć" balans barwny, skorygować kolorystkę ujęcia, poziomy,parametr gamma itp.W efekcie otrzymamy przetworzony obraz o bardzo wysokiejjakości.Dla jednego pliku RAW możemy wykonać szereg interpolacji i wybrać tąnajlepszą.Na wyróżnienie zasługuje tutaj również prostota narzędzi jakie dostarcza producent.Zazwyczaj nie sprawiają one kłopotu nawet osobie niedoświadczonej, gwarantującuzyskanie doskonałych efektów, co nie jest bez znaczenia, gdyż nie każdy potrafifachowo używać programów klasy PhotoShop.Format RAW można dosłownie nazwać cyfrowym negatywem - analogia jest tutajbardzo wskazana, mając na względzie cały proces "wywoływania" obrazu.Na koniec kilka słów o ergonomii.RAW zajmuje zwykle mniej miejsca niż typowy TIFF.Dla przykładu dane z matrycy 3mln pikseli przy 12 bitowym kodowaniu koloru będą miały objętość około 5 MB.Jest towięc znacząco mnie niż 8MB TIFF.Tu należy zaznaczyć, że TIFF, aparat cyfrowyzapisuje w 24 bitowym kolorze - mamy więc 8 bit na piksel - RAW ma 12.Syntezaobrazu trwa w komputerze dość długo i jest to sprawa raczej normalna.Przyprocesorze 550MHz i 256MB RAM interpolacja obrazu składającego się z 5 milionówpikseli trwa około 30 sekund.Praktycznie nie ma uniwersalnego formatu RAW.Ponieważ każdy aparat ma inną,własną maskę kolorów CCD oraz inaczej zapisuje ustawienia, każdy RAW ma swójwłasny plugin lub program do interpolacji.Aparat obsługujący format RAW warto wybrać, jeśli chcemy uzyskiwać doskonałerezultaty, dla celów profesjonalnych lub chcemy mieć pełną kontrolę nad obrazem powyjściu z aparatu oraz możliwość wygodnego przetwarzania zdjęcia bez straty jakości.Ireneusz ZdrowakWszystkie prawa do materiałów zamieszczonych na stronach Foto-Netu zastrzeżone.Kopiowanie i publikacja bez zgody autorów zabroniona.file:///D|/DOKUMENTY/Czytelnia/Fotografowanie/_Poradnik_/RAW - pełna kontrola obrazu.htm (2 z 2) [2002-11-29 14:32:55] CiekawostkiJak używać pomiaru światła Uwaga: to tylko ramka- idz do strony głównejKlaus SchiroffUwaga: Strona jest tłumaczeniem z oryginału zamieszczonego na stronie Klausa PhotoZonei zawiera osobiste doświadczenia autora w mierzeniu światła.Jego zainteresowaniaograniczają się do fotografii w świetle zastanym.Inna uwaga: Negatywy są bardziej tolerancyjne na niedokładności naświetlenia, podczaskiedy slajdy wymagają bardzo dokładnego pomiaru światła.(Slajdy za to mają większąrozpiętość tonalną.)Podstawy czyli 18% szarości.Systemy pomiaru swiatła zostały wykalibrowane w ten sam sposób, aby zapewnić stała iniezmienną dokładność naświetlenia: 18% szarości jest ogólnie przyjętą wartością (jest to tensam kolor jaki posiada okno twojej przegladarki).Ma to praktyczne zastosowanie kiedypróbujesz zrobić zdjęcie bardzo jasnej sceny bez kompensacji mierząc światło pomiarempunktowym lub centralnie ważonym, otrzymasz zdjęcie zaciemnione do 18% szarości.Zdrugiej strony bardzo ciemne zdjęcia zostaną rozjaśnione do szarości.Pomiar wielostrefowylub matrycowy mogą mieć ograniczoną zdolność do rozpoznania sytuacji i skompensowaćautomatycznie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wblaskucienia.xlx.pl