RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.76.4.0 jest za-rezerwowany dla hostów w sieci LAN wydzia³u matematyki.Przy przesy³aniudatagramów do quarka, oprogramowanie sieciowe na erdosie natychmiast rozpo-znaje na podstawie adresu IP 149.76.12.4, ¿e host docelowy jest w innej sieci fizycz-nej, a co za tym idzie mo¿na siê do niego dostaæ jedynie przez gateway (domySlniesophus). 26 Rozdzia³ 2: Wybrane problemy sieci TCP/IPSam sophus jest pod³¹czony do dwóch ró¿nych podsieci: wydzia³u matematykii sieci szkieletowej campusu.Dostêp do ka¿dej z nich ma przez ró¿ne interfejsy, od-powiednio eth0 i fddi0.Jaki w takim razie powinniSmy przypisaæ mu adres IP? Po-winien mieæ adres z podsieci 149.76.1.0 czy mo¿e raczej z 149.76.4.0?Odpowiedx brzmi: oba.Gateway sophus ma przypisany adres 149.76.1.1 do u¿ytkuw sieci 149.76.1.0 i adres 149.76.4.1 do u¿ytku w sieci 149.76.4.Gateway musi mieæodrêbny adres IP w ka¿dej sieci, do której nale¿y.Adresy te, wraz z odpowiadaj¹cy-mi im maskami sieci, s¹ zwi¹zane z interfejsem, przez który nastêpuje dostêp do sie-ci.Tak wiêc odwzorowanie interfejsu na adres w przypadku sophusa wygl¹da na-stêpuj¹co:Interfejs Adres Maska siecieth0 149.76.4.1 255.255.255.0fddi0 149.76.1.1 255.255.255.0lo 127.1 255.0Ostatnia pozycja to interfejs pêtli zwrotnej lo, o którym pisaliSmy wczeSniej.Zwykle mo¿esz zignorowaæ subtelne ró¿nice pomiêdzy wi¹zaniem adresu z hostemlub jego interfejsem.JeSli host jest tylko w jednej sieci, tak jak erdos, bêdziesz siê od-wo³ywa³ do hosta o takim a takim adresie IP, choæ dok³adnie rzecz bior¹c, to interfejsEthernet ma przypisany adres IP.Ró¿nica jest naprawdê istotna tylko w przypadkugatewaya.Tablica rutinguTeraz skupimy siê na tym, jak IP wybiera gateway, który ma zostaæ wykorzystanydo dostarczenia datagramu do odleg³ej sieci.WidzieliSmy, ¿e kiedy erdos otrzyma datagram przeznaczony dla quarka, spraw-dza adres docelowy i stwierdza, ¿e nie le¿y on w sieci lokalnej.Dlatego erdos wysy³adatagram do domySlnego gatewaya sophus, przed którym stoi teraz to samo zada-nie.sophus stwierdza, ¿e nie ma takiego hosta w sieciach, do których jest bezpoSred-nio pod³¹czony.Musi wiêc znalexæ inny gateway, do którego bêdzie móg³ przekazaædatagram.Poprawnym wyborem bêdzie niels, gateway wydzia³u fizyki.sophus po-trzebuje zatem informacji wi¹¿¹cych docelow¹ sieæ z odpowiednim gatewayem.IP wykorzystuje do tego celu tablicê, która ³¹czy sieci z gatewayami, przez które mo-¿na do nich dotrzeæ.Musi w niej istnieæ tak¿e wpis uniwersalny (ruting domySlny) jest to gateway zwi¹zany z sieci¹ 0.Wszystkie adresy docelowe pasuj¹ do tejtrasy, poniewa¿ ¿aden z 32 bitów nie musi odpowiadaæ temu wpisowi i dlatego pa-kiety do nie znanej sieci s¹ wysy³ane przez trasê domySln¹.Dla gatewaya sophusa,tablica mog³aby wygl¹daæ tak: Ruting IP 27Sieæ Maska sieci Gateway Interfejs149.76.1.0 255.255.255.0 - fddi0149.76.2.0 255.255.255.0 149.76.1.2 fddi0149.76.3.0 255.255.255.0 149.76.1.3 fddi0149.76.4.0 255.255.255.0 - eth0149.76.5.0 255.255.255.0 149.76.1.5 fddi0.0 0.0 149.76.1.2 fddi0Je¿eli masz skorzystaæ z trasy do tej sieci, do której sophus jest bezpoSrednio pod-³¹czony, nie potrzebujesz gatewaya.Kolumna z wpisem gatewaya w takim przypad-ku zawiera kreskê.Proces identyfikacji, czy dany adres docelowy pasuje do trasy, jest operacj¹ matema-tyczn¹.Jest doSæ prosty, ale wymaga znajomoSci logiki i arytmetyki binarnej: ¿¹danatrasa pasuje do trasy docelowej, je¿eli adres sieci po wykonaniu logicznej operacjiAND z mask¹ sieci jest dok³adnie taki sam, jak adres docelowy po wykonaniu opera-cji logicznej AND z mask¹ sieci.WyjaSnienie: trasa jest prawid³owa, je¿eli liczba bitów adresu sieci okreSlona przezmaskê sieci (pocz¹wszy od pierwszego bitu le¿¹cego od lewej strony, czyli najstar-szego bitu pierwszego bajtu adresu) jest taka sama jak liczba bitów w adresie docelo-wym.Gdy implementacja IP poszukuje najlepszej trasy do miejsca docelowego, mo¿e zna-lexæ wiele pasuj¹cych wpisów z trasami.Na przyk³ad wiemy, ¿e domySlny rutingpasuje do ka¿dego adresu docelowego, ale datagramy kierowane do sieci pod³¹czo-nych lokalnie bêd¹ pasowa³y tak¿e do w³asnych tras.Sk¹d IP wie, której trasy u¿yæ?To w³aSnie tutaj maska sieci ma decyduj¹ce znaczenie.Choæ obie trasy pasuj¹ do ad-resu docelowego, jedna z nich ma wiêksz¹ maskê sieci ni¿ druga.WspomnieliSmywczeSniej, ¿e maska sieci by³a u¿ywana do podzia³u naszej przestrzeni adresowej namniejsze sieci.Im wiêksza jest maska, tym lepiej jest dopasowywany adres docelo-wy.Wyznaczaj¹c trasê dla datagramu powinniSmy zawsze wybieraæ trasê o naj-wiêkszej masce sieci.DomySlna trasa ma maskê sieci o wielkoSci 0 bitów, a w powy-¿ej pokazanej konfiguracji, lokalnie pod³¹czone sieci maj¹ maski sieci o d³ugoSci 24bitów.Je¿eli datagram odpowiada lokalnie pod³¹czonej sieci, bêdzie rutowanyw pierwszej kolejnoSci do odpowiedniego urz¹dzenia, a nie na adres domySlny,gdy¿ lokalne trasy s¹ dopasowane wiêksz¹ liczb¹ bitów.Tylko te datagramy którenie pasuj¹ do ¿adnej trasy, bêd¹ przesy³ane przez trasê domySln¹.Tablice rutingu mo¿esz tworzyæ na ró¿ne sposoby.Dla ma³ych sieci lokalnych zwy-kle najlepiej przygotowaæ j¹ rêcznie i udostêpniæ protoko³owi IP za pomoc¹ polece-nia route w czasie uruchamiania maszyny (zobacz rozdzia³ 5, Konfigurowanie sieciTCP/IP).Dla wiêkszych sieci tablice s¹ budowane i uzupe³niane w czasie pracy sieciprzez demony rutingu; te programy pracuj¹ na centralnych hostach sieci i wymieniaj¹informacje o rutingu, by obliczyæ  optymalne trasy pomiêdzy pod³¹czonymi sie-ciami. 28 Rozdzia³ 2: Wybrane problemy sieci TCP/IPRozmiar sieci decyduje te¿ o wyborze protoko³Ã³w rutingu.W przypadku rutinguw systemach niezale¿nych (tak jak w campusie Groucho Marx), u¿ywane s¹ wew-nêtrzne protoko³y rutingu.Najbardziej znanym z nich jest RIP (Routing Information Pro-tocol), zaimplementowany w demonie routed BSD.W przypadku rutingu pomiêdzysystemami autonomicznymi stosowane s¹ zewnêtrzne protoko³y rutingu, takie jakEGP (External Gateway Protocol) lub BGP (Border Gateway Protocol).Protoko³y te, wrazz RIP-em, zosta³y zaimplementowane w demonie gated napisanym na Uniwersyte-cie Cornella.WartoSci metrykiMo¿na skorzystaæ z rutingu dynamicznego, je¿eli trzeba znalexæ najlepsz¹ trasê dohosta docelowego lub sieci na podstawie liczby hopów.Hopy oznaczaj¹ liczbê gate-wayów, przez które datagram musi przejSæ, zanim dotrze do hosta lub sieci.Imkrótsza jest trasa, tym lepiej radzi sobie z ni¹ RIP.Bardzo d³ugie trasy (ponad 16 ho-pów) s¹ traktowane jako bezu¿yteczne i s¹ usuwane.RIP obs³uguje informacje o rutingu wewn¹trz twojej sieci lokalnej, ale na wszystkichhostach musisz uruchomiæ demona gated.W czasie startu komputera gated sprawdzawszystkie aktywne interfejsy sieciowe.Je¿eli jest aktywny wiêcej ni¿ jeden interfejs(nie licz¹c interfejsu pêtli zwrotnej), demon zak³ada, ¿e host przekazuje pakiety po-miêdzy kilkoma sieciami i czynnie wymienia oraz rozg³asza informacje o rutingu.W przeciwnym razie jedynie pasywnie odbiera uaktualnienia RIP i odSwie¿a lo-kaln¹ tablicê rutingu.Przy rozg³aszaniu informacji z lokalnej tablicy rutingu, gated liczy d³ugoSæ trasy napodstawie tak zwanej wartoSci metryki (ang.metric value) zwi¹zanej z wpisem w tabli-cy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wblaskucienia.xlx.pl