[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Gdy autentyzm uczenia siÄ™ roÅ›nie, a symulacja maleje, czynność jest bardziejnaturalna i Å‚atwiejsza.Jest bliższa gry i zabawy, bo przynosi sÅ‚abszemu ucznio-wi, zmÄ™czonemu sÅ‚uchaniem i czytaniem trudnych tekstów, szybki sukces, dużąradość i motywacjÄ™ wewnÄ™trznÄ….Zarazem jednak maleje tempo uczenia siÄ™ no-wych czynnoÅ›ci, sÅ‚abnie wznoszenie siÄ™ uczniów ku wyższym stadiom rozwojupoznawczego i moralnego, a roÅ›nie nakÅ‚ad pracy nauczyciela i koszt wyposaże-nia.Gdy symulacja roÅ›nie, autentyzm uczenia siÄ™ maleje, czynność staje siÄ™ dlauczniów trudniejsza.Ci wszakże, którzy mogÄ… jej podoÅ‚ać, dziÄ™ki uogólnieniom(symbolom, pojÄ™ciom, strukturom i operatorom) uzyskujÄ… przyspieszenie, posze-rzenie i pogÅ‚Ä™bienie poznawania rzeczywistoÅ›ci.PrzygotowujÄ… siÄ™ do takich za-wodów, w których znaczna część dziaÅ‚aÅ„ polega na rozwiÄ…zywaniu zadaÅ„ umy-sÅ‚owych i na tworzeniu oryginalnych struktur teoretycznych.Polski pedagog Konstanty Lech, pracujÄ…c niezależnie od Briggsa i Wagera,przedstawiÅ‚ podobne rozumowanie, rozwiniÄ™te w system Å‚Ä…czenia teorii z prak-tykÄ… (1960; 1964).RozróżniÅ‚ poziomy konkretów , modeli obrazowych i struk-tur pojÄ™ciowych , a wÄ™drówkÄ™ w górÄ™ i w dół tej drabiny uznaÅ‚ za podstawÄ™ rozwo-ju myÅ›lenia uczniów i budowy lekcji (1971, s.104 107).System Lecha ma bogateinterpretacje logiczne.W czasach, gdy praktyka spoÅ‚eczna rozbiegaÅ‚a siÄ™ mocnoz oficjalnÄ… ideologiÄ…, odegraÅ‚ pożytecznÄ… rolÄ™ ogólnoedukacyjnÄ….Cztery uczniowskie wersje autentyzmu uczenia siÄ™Rozróżnienie zdolnoÅ›ci i potrzeb uczniów ze wzglÄ™du na symulacjÄ™/auten-tyzm kieruje naszÄ… uwagÄ™ ku typologiom, jakie byÅ‚y zamieszczone w poprzednichrozdziaÅ‚ach podrÄ™cznika, a podsumowane w rozdziale 3 na rysunku 7.Czwórkaznanych nam uczniów ma różne oczekiwania w tym zakresie, a także różne po-stawy spoÅ‚eczno-moralne:Beata, której droga uczenia siÄ™ ma poczÄ…tek w wiadomoÅ›ciach teoretycz-nych (poziom symulacji 9 10), woli ustne tÅ‚umaczenie tekstu podrÄ™cznikaniż pokazy i doÅ›wiadczenia.Opanowuje ten tekst pamiÄ™ciowo, na poziomie jÄ™-zykowych operacji konkretnych, nie pozwalajÄ…c sobie na samodzielne interpre-tacje.Taki model (alfa) jest charakterystyczny dla dydaktyki tradycyjnej.Beatadba pilnie o przestrzeganie wszelkich umów i zobowiÄ…zaÅ„, co plasuje jÄ… wysokow hierarchii rozwoju moralnego (autonomia, faza V) i opinii nauczycieli.www.waip.com.plB.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 4.Autentyzm uczenia siÄ™124Andrzej uczy siÄ™ tylko metodÄ… prób i bÅ‚Ä™dów, a za konkretne uważa poje-dyncze wiadomoÅ›ci (model beta).Odpowiada mu maksymalny autentyzm opa-nowywanych czynnoÅ›ci (poziom 9 10).Pozostaje na poziomie operacji kon-kretnych i wcale nie ma ochoty na ich formalizacjÄ™, umiejÄ™tnoÅ›ci teoretyczneuznajÄ…c za dziwactwo.Co gorsza, nie widzi sensu w postawach moralnych wy-kraczajÄ…cych poza sferÄ™ wÅ‚asnych potrzeb (anomia, faza II).Być może gdyby niebyÅ‚ tak silny i sprawny, byÅ‚by bardziej skÅ‚onny przyjąć normy grupowe.Dariusz traktuje szkoÅ‚Ä™ jak stowarzyszenie naukowe, w którym stosuje siÄ™wyrafinowane, oryginalne strategie logiczne (metamyÅ›lenie) do rozwiÄ…zywaniaproblemów teoretycznych (model gamma).OdpowiadajÄ… mu wysokie poziomysymulacji (7 9) i formalne operacje matematyczne, nudzi siÄ™ i mÄ™czy w tokućwiczeÅ„ praktycznych.Także problemy moralne stara siÄ™ rozstrzygać logiczniei samodzielnie (autonomia, faza VI), co stawia go w opozycji do caÅ‚ej klasy.Cięż-ko to przeżywa, ale zaradzić konfliktom nie potrafi.Celina kocha wszelkie dziaÅ‚anie praktyczne i ożywa, gdy na lekcji coÅ› siÄ™dzieje , a podobnie jak Andrzej, nie znosi werbalizmu.Jej także chodzi o naj-wyższy autentyzm zajęć (poziom 9 10), ale nastawia siÄ™ na sprawność dzia-Å‚ania, nie zaÅ› na zapamiÄ™tanie wiadomoÅ›ci (model delta).Jest niezawodnaw wyczuwaniu stanowiska i nastroju klasy, z którÄ… w peÅ‚ni siÄ™ identyfikuje (he-teronomia, faza III), lekceważy natomiast staÅ‚e zasady postÄ™powania, wszelkie nauki moralne i skargi rodziców.Wydaje siÄ™ stale zadowolona z siebie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]