RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Każdy z nich przeprowadzał terapię zgodną jeayniez własną oriemtacją.Terapia behawioralna miała charakter behawioralnej terapii szerokospektralnej (Cazarus,1971, l 976) , rogersowska terapia była przeprowadzana według zasad szkoły hamburskiej(Tauschl 973).Pacjemtów przydzielano do poszczególnych grup losując rzutem kostką.W każdej grupie miało być 18 pacjentów, w grupie kontrolnej wskutek błędu technicznegoznalazło się tylko 17.W eksperymencie uczę.552.Z stniczyło zatem 53 pacjentów.Zastosowano serię testórprzed, terapią: bezpośrednio ąo diet (tzn.po upływie roku) i badaniekatamnestyczne po następnych, śmiesiącach.Pacjenci grupy kontrolnej po skończeniu półrocznego terminu oczekiwmia zostali przyjęci naleczenie i nie mogli tuż przy katamnezie służyć za gruąękontrolną.Terapia behawioralna i rogersowska w porównaniu z grupą kontrolną wykazały dużezmniejszenie objawów fobii, zarówno w opinii samych pacjentów, jak i w ocenie psychiatrówi krewnych.Poprawa była w obu grupach jednakowa.Jeśli chodzi o zmiany osobowości, wbrew oczekiwaniom stwierdzono statystycznie istatnezmiany jedynie u pacjentów poddanych terapii behawioralnej. Pozytywne zmiany osiągnięte w wyniku terapii utrzymywały się po upływie 4 miesięcy wzasadzie w obuł grupach.Większe rozproszenie w grupie poddanej psychoterapii rogersowskiej wskazuje na to, że uniektórych pacjentaw z tej grupy poprawa postępowała nadal, natomiast u innychnastępowało pa*o*szenie.Autorzy obliczyli szereg korelacji mnędzy liczbowymi wynikami w różnych testach i,podobnie jak Sloane i współpracownicy (l 975) , podkreślają, że obie terapie, nawet przyuzyskaniu zgodnych wyników nie działają jednakowo, lecz na po-dstawie odmienmyehmteehanizmaw.Terapia behawioralna jest bardziej skutezanau pacjentów z wyraznymi fobiami i z ich silnymnegatywnym przeżywanien emocjonalnym.Pacjenci z nerwicą lękową, którzy nie są tak bardzo skoncentrowani na symptomach fobii,mogą mieć większą korzyść z terapii rogersowskie j.Jeżeli podsumujemy sześć opisanych prac stanowiących najlepiej zrealizowane modelebadania skuteczna.553.ści psychoterapii w odniesieniu do objawów nerwicowych i jednocześnie wzoryplanowania dalszych badań możemy stwiordzić, że: a) wykazują terap-eutyczne działaniepsychoterapii behawioralnejb) wpkazują jednocześnie działanie również innych formpycboteraii, takich jak psychoterapia analityczna, dynamiczna, rogersowska i racjonalnie-emotywną c) ujawniają zróżnicowane działanie różnych form psychoterapii, zuwzględnieniem typu pacjentów i ich problemów oraz odmienne mechanizmy, dzięki którymosiąga się rezultaty: d) wykazują wpływ mspecyficznycb czynników w psychoterapii,zauważmy w grupach placebo, który jednak jst istotnie statystycznie niższy niż działaniespecyficznych metod terapeutycznych.5.Samoistna remisja oraz oddziaływanie czynników pozaterapeutycznychSpecyficznym procesom psychoterapeutycznym w grupie terapeutycznej przeciwstawia sięniekiedy samoistną poprawę stanu w gruqpie kontrolnej. Nasuwa się pytanie, czy w takim wypadku uzdrowienie jest prostą funkcją czasu, rezultatemhomeostazy organizmu, czy też tylko wynikiem oddziaływania czynników występujących wsytuacji pozaterapeutycznej?W takim wypadku remisja nie byłaby procesem samoistnym, a również funkcją działaniamożliwych do zidentyfikowania, podstawowych czymników.Niektórzy badacze próbowali ustalić, które czynniki czy procesy pozaterapeutycznemogąułatwić leczenie nerwicy.Terapeuci o orientacj*i behawioralnej uważają takie wyleczenie za rezultat nowychdoświadczeń, które są użyteczne przy.554.uczeniu nowego zachowania.Niektóre z nich badał Steyenson (l 96 l) , inne Rachman (1963) i inni.Oto orientacyjny przegląd niektórych takich czynników.1.Dodawanie odwagi i okazywanie ZTOZUTD I 811118.Człowiek, który nie daje sobie rady w pracy i w niązku z tym pojawiają się u niegodolegliwści Ierwieowe" osiąga sukcesy i pokonuje swoje niewłaściwe nerwicowe nastawieniedo życia, jeżeli jego otoczenie pomaga mu i zachęca do tego.2.Doświadczenia korektywne.W nowym spontanicznie powstałym kontakcie człowiek przeżywa doświadczenie, któreumożliwia mu zmianę i poprawę niewłaściwego spsobu bycia.Stevensonpodaje jako przykład studenta, który w wyniku przebywania ze swoją dominującąmatką bał się dziewcząt.Dzięki przypadkowo zawartej znajomości z dziewczyną o bardzo przyjacielskimusposobieniu, uległą, a jednocześnie przejawiającą umiarkowaną inicjatywę w sferzeseksualnej, całkowicie zmieniło się jego nastawienie, umożliwiając mu ciąganie zadowoleniaw związkach uczuciowych i przystosowanie seksualne.3.Wpływ nowych wzorców zachawaniauzmawanych w otoczeniu.Steyerson podaje przykład 3 O-le!niej kobiety, która wskutek nieprzychylnych warunkówroBzinnych nie umiała radzić sobie w towarzystwie mężczyzn.Zapisała się do pewnego klubu towarzyskiego, co umożliwiło jej oberwowame inaśladowanie sposobu bycia osób będących w jej wieku. Wkrótce dokonała się w niej wyrazna zmiana, stała się bardziej kobieca-przystosowała się.4.Wpływ nowych sytuacji w życiu pacjenta, wymagających odmiennych reakc li.555- [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wblaskucienia.xlx.pl