RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ponadto - przy zaÅ‚ożeniu, że budżet jest wykonywanyw 100% w zakresie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów - nakoniec danego roku budżetowego stan gotówki wynikajÄ…cy z realizacji zadaÅ„danego roku budżetowego powinien wynosić zero.W praktyce taka sytuacjanie wystÄ™puje.Przyczynami tego sÄ…: nieterminowe (przed terminem i po ter­minie) regulowanie zobowiÄ…zaÅ„ wobec budżetu przez spoÅ‚eczeÅ„stwo, wystÄ™po­wanie różnych terminów pÅ‚atnoÅ›ci, czÄ™sto nieskorelowanych ze strumieniamidochodów, bieżące decyzje, w wyniku których powstajÄ… strumienie dochodo-wo-wydatkowe.Jeżeli wystÄ™puje niedopasowanie miÄ™dzy strumieniami docho­dów i wydatków oraz przychodów i rozchodów w budżecie, to dana jednostkasamorzÄ…du terytorialnego, w ujÄ™ciu ogólnym, może mieć okresowo wolne Å›rodki(gotówkÄ™).RelacjÄ™ tÄ™ można zapisać nastÄ™pujÄ…co:gdzie: Dt - dochody i przychody zgromadzone na rachunkach bankowych i w ka­sie w okresie t; Wt - wydatki i rozchody dokonywane z rachunków bankowychi z kasy w okresie t; G, - czasowo wolne Å›rodki na rachunku bankowym w okre­sie t; n - okres, w którym nastÄ™puje gromadzenie dochodów i dokonywaniewydatków.Relacja ta w ujÄ™ciu planistycznym umożliwia korelowanie strumieni do­chodów i wydatków w wymiarze operacyjnym.Stanowi wiÄ™c podstawowy in­strument sÅ‚użący operacyjnemu planowaniu strumieni gotówkowych.167 Gotówka jest niezwykle cennym zasobem dla jednostki samorzÄ…du teryto­rialnego, gdyż daje podstawy do prawidÅ‚owego funkcjonowania, a tym samymdo realizacji zadaÅ„.Jej brak w pożądanej wysokoÅ›ci uniemożliwia stabilnośćfinansowÄ… i realizacjÄ™ zadaÅ„ na zaplanowanym poziomie, jak również nie po­zwala zaspokajać zgÅ‚aszanych przez spoÅ‚eczeÅ„stwo potrzeb.Z tych też powodów należy zarzÄ…dzać gotówkÄ… (cash management) w jed­nostkach samorzÄ…du terytorialnego.Proces zarzÄ…dzania gotówkÄ… (wchodzÄ…cyw skÅ‚ad zarzÄ…dzania finansami) ma nastÄ™pujÄ…ce cele:" minimalizacja stanu bieżącej gotówki oraz maksymalizacja korzyÅ›ci wy­nikajÄ…cych z pozostawiania jej na rachunkach bankowych jednostki samorzÄ…­dowej;" umożliwienie jak najszybszego przepÅ‚ywu gotówki miÄ™dzy jednostkÄ… sa­morzÄ…du terytorialnego a jej podmiotami zależnymi oraz jednostkÄ… samorzÄ…duterytorialnego a pozostaÅ‚ymi podmiotami otoczenia (np.podatnikami, kon­trahentami, wojewodÄ…);" obniżenie udziaÅ‚u zewnÄ™trznych zródeÅ‚ finansowania w realizacji zadaÅ„przez jednostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnego i zwiÄ…zanych z tym kosztów;" zapewnienie stabilizacji finansowej jednostce samorzÄ…du terytorialnegooraz przeciwdziaÅ‚anie utracie pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej.Skuteczne zarzÄ…dzanie gotówkÄ… przez jednostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnegooraz przyspieszenie tempa przepÅ‚ywu gotówki opiera siÄ™ na nastÄ™pujÄ…cychzaÅ‚ożeniach:" przyspieszanie inkasowania należnoÅ›ci (może to być ograniczone przezuwarunkowania prawne i spoÅ‚eczne)," negocjowanie szczególnych warunków regulowania zobowiÄ…zaÅ„ wobecdostawców," zapewnienie synchronizacji wpÅ‚ywów dochodów i przychodów oraz wy­pÅ‚ywów zwiÄ…zanych z realizacjÄ… wydatków oraz rozchodów," osiÄ…ganie dodatkowych dochodów z tytuÅ‚u lokowania okresowo wolnychÅ›rodków na rachunkach bankowych.Racjonalność zarzÄ…dzania Å›rodkami pieniężnymi w dużym stopniu jestuwarunkowana możliwoÅ›ciami stosowania różnych technik i strategii ich loko­wania, które sÄ… uzależnione od poziomu rozwoju rynków finansowych.W wa­runkach rozwiniÄ™tego rynku finansowego jednostki samorzÄ…du terytorialnegomogÄ… w bardziej elastyczny i racjonalny sposób ksztaÅ‚tować gospodarkÄ™ Å›rod­kami pieniężnymi, niż w warunkach rynku ograniczonego.Proces zarzÄ…dzania gotówkÄ… w jednostkach samorzÄ…du terytorialnego obej­muje25:" ustalanie poziomu wpÅ‚ywów na rachunki bankowe i ich monitorowaniew czasie,25Por.B.Filipiak Procedury zarzÄ…dzania wolnymi Å›rodkami pieniężnymi w jednostkach samo­rzÄ…du terytorialnego, w: Finanse, B.Pietrzak (red.), Wydawnictwo SzkoÅ‚y Głównej Handlowej,Warszawa 2005, s.289-296.168 " ustalanie zapotrzebowania na gotówkÄ™ z tytuÅ‚u bieżącego funkcjonowaniai realizowanych zadaÅ„ inwestycyjnych," zarzÄ…dzanie przepÅ‚ywami gotówki przy wykorzystaniu narzÄ™dzi i instru­mentów oferowanych przez banki," identyfikacjÄ™ i monitorowanie okresowych nadwyżek wolnych Å›rodkówna rachunkach bankowych i w kasie," zarzÄ…dzanie okresowo wolnymi Å›rodkami finansowymi.Przedstawiona procedura rozpoczyna siÄ™ od ustalenia możliwoÅ›ci i potrzebfinansowych.Chodzi o zderzenie planowanych dochodów i przychodów z pla­nowanymi wydatkami i rozchodami.Te pierwsze okreÅ›lajÄ… możliwoÅ›ci realizacjizadaÅ„ i dokonywania rozchodów (np.udzielanie pożyczek, spÅ‚ata kredytów).Te dwa etapy procedury sÄ… funkcjÄ… planowania budżetowego.Podstawowymiinstrumentami sÄ…: budżet w powiÄ…zaniu z planem finansowym oraz harmono­gram realizacji dochodów i wydatków.W zakresie uczestnictwa w sferze lokowania okresowo wolnych Å›rodkówfinansowych jednostka samorzÄ…du terytorialnego musi kierować siÄ™ obowiÄ…zu­jÄ…cym prawem, które wskazuje możliwoÅ›ci wykorzystania instrumentów rynkufinansowego dla potrzeb zarzÄ…dzania gotówkÄ….Obecnie prawo wskazuje naszczególnÄ… rolÄ™ rachunku bankowego, za poÅ›rednictwem którego jednostkisamorzÄ…du terytorialnego mogÄ… wystÄ™pować na rynku finansowym, mogÄ… teżsame poszukiwać możliwoÅ›ci lokacyjnych [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wblaskucienia.xlx.pl