[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Po chwili na ekranie wyÅ›wietla siÄ™ okno ze zrenderowanym obrazem,jak na rysunku 5.21 (patrz też kolorowa wkÅ‚adka, rys.1).Tworzenie i przypisywanie materiałów 103Rys.5.21.Fotel pokryty ciemnozielonym obiciemPrzy kolejnych renderingach, możemy renderować tylko sam fotel.Niema potrzeby, by za każdym razem program musiaÅ‚ obliczać od nowapiksele tÅ‚a chyba że postanowisz zmienić kolor tÅ‚a.RozwiÅ„ listÄ™ opcjirenderingu w górnym menu narzÄ™dziowym, wybierz opcjÄ™ Selectedw miejsce View i naciÅ›nij ikonÄ™ renderingu sceny.Teraz możemy przystÄ…pić do nanoszenia drobnych poprawek.W razie potrzeby koryguje-my parametry materiaÅ‚u w oknie Edytora (kolor, poÅ‚yskliwość itp.) a potem renderujemyfotel, by ocenić efekt zmian.Gdy po kilku próbach materiaÅ‚ zacznie odpowiadać w peÅ‚ninaszym oczekiwaniom, zapisujemy scenÄ™ na dysk bÄ™dziemy z niej jeszcze korzystać.Najlepiej zapisz scenÄ™ pod wÅ‚asnÄ… nazwÄ… za pomocÄ… polecenia Save As,aby nie zniszczyć oryginaÅ‚u pliku. MateriaÅ‚y mapowane 1076.MateriaÅ‚y mapowaneW poprzednim rozdziale opracowaliÅ›my i przypisaliÅ›my wybranemu obiektowi w scenienajprostszy możliwy materiaÅ‚.Teraz zajmiemy siÄ™ tworzeniem materiałów bardziej skom-plikowanych, wykorzystujÄ…cych mapowanie.BÄ™dziemy opierać siÄ™ na procedurach, w jakiewyposażony jest program.DziÄ™ki nim można uzyskać bogatÄ… gamÄ™ wzorów i faktur.Uży-ciem do mapowania obrazów rastrowych zajmiemy siÄ™ w rozdziale 10.6.1.Kopiowanie materiaÅ‚uW tym rozdziale bÄ™dziemy kontynuować pracÄ™ nad modelem fotela.Zacznij wiÄ™c od otwo-rzenia pliku, nad którym pracowaÅ‚eÅ› w poprzednim rozdziale.Podobnie jak wtedy, wybie-ramy fotel i blokujemy zestaw wyboru (ikona kłódki).NastÄ™pnie klikniÄ™ciem na ikonieEdytora Materiałów rozwijamy okno dialogowe Material Editor.W oknie tym znajduje siÄ™opracowany przez nas ciemnozielony materiaÅ‚ o nazwie fotel (patrz rys.6.1).Rys.6.1.Kopiowanie próbki materiaÅ‚uUmieszczamy kursor na próbce materiaÅ‚u fotel i wciskajÄ…c lewy klawisz myszy, przeciÄ…-gamy jÄ… do sÄ…siedniego okienka (patrz rys.6.1).Próbka zostaje skopiowana.JednoczeÅ›niebiaÅ‚a ramka zaczyna otaczać drugÄ… próbkÄ™ (kopiÄ™).Ten materiaÅ‚ jest wiÄ™c aktualnie wybra-ny.Narożne trójkÄ…ty pozostajÄ… jednak na poprzednim miejscu, jak na rys.6.2.Oznacza to, że gorÄ…cym materiaÅ‚em jest nadal próbka w lewym górnym rogu.PróbkaÅ›rodkowa, aktualnie wybrana, jest materiaÅ‚em chÅ‚odnym wprowadzone w niej zmianynie znajdÄ… odzwierciedlenia w scenie.Możemy jednak Å‚atwo to naprawić, klikajÄ…c na iko-nie wprowadzania materiaÅ‚u do sceny (patrz rys.6.2).Zrodkowa próbka staje siÄ™ materiaÅ‚em gorÄ…cym , wyróżnionym przez trójkÄ…tne narożniki.MateriaÅ‚ ten bÄ™dzie na bieżąco aktu-alizowany po każdej modyfikacji.108 3D Studio MAXMateria"Materia"Øch"odny¶Øgorÿcy¶(wybrany)Ikona wprowadzaniamateria"u do scenyRys.6.2.Kopia materiaÅ‚u fotel6.2.Mapowanie nierównoÅ›ci (Bump)Pierwsza planowana przez nas modyfikacja bÄ™dzie polegaÅ‚a na wprowadzeniu drobnychnierównoÅ›ci na naszym gÅ‚adkim obiciu.Do uzyskiwania efektu nierównoÅ›ci powierzchni(chropowatoÅ›ci, żłobieÅ„, spÄ™kaÅ„, sfalowaÅ„ itp) sÅ‚uży mapowanie Bump.Jest ono dobrzeznane użytkownikom starszych wersji 3D Studio.Zamiast jednak korzystać przy mapowa-niu z obrazu rastrowego, wykorzystamy jednÄ… z procedur wbudowanych w 3D StudioMAX procedurÄ™ Noise.KlikniÄ™ciem na dÅ‚ugim, poziomym klawiszu Basic Parameters zwijamy roletÄ™ parametrówpodstawowych, by zaoszczÄ™dzić miejsca na ekranie.KlikniÄ™ciem na klawiszu Maps roz-wijamy roletÄ™ mapowania, jak na rysunku 6.3.MapowanienierçwnoÔciRys.6.3.Różne rodzaje mapowania MateriaÅ‚y mapowane 109Na razie wszystkim mapowaniom towarzyszÄ… klawisze z napisem None, co oznacza brakmapowania.Odszukujemy mapowanie nierównoÅ›ci (Bump) i klikamy na towarzyszÄ…cymmu klawiszu None.Rozwija siÄ™ okno dialogowe Material/Map Browser, z którego możnawybierać m.in.mapy bitowe i procedury.W polu Browse From: (lewy górny róg okna)zaznaczamy opcjÄ™ New, jak na rysunku 6.4.Do okna dialogowego Material/Map Browser (co można by sobie prze-tÅ‚umaczyć jako PrzeglÄ…darka Map i Materiałów ) można dostać siÄ™ nakilka różnych sposobów.Ponieważ my dostaliÅ›my siÄ™ do niego za po-Å›rednictwem klawisza mapowania, tylko mapy i procedury sÄ… dla naswidoczne.MateriaÅ‚y zostajÄ… pominiÄ™te.Rys.6.4.Okno dialogowe Material/Map BrowserW tej chwili okno Material/Map Browser funkcjonuje wyÅ‚Ä…cznie jako PrzeglÄ…darka Map.Z praktycznego punktu widzenia procedury również możemy traktować jak coÅ› w rodzajumap, choć zamiast obrazów rastrowych bazujÄ… one na specjalnych algorytmach oblicze-niowych.CzÄ™sto mówi siÄ™ o nich jako o mapach proceduralnych (ang.procedural maps).Odszukujemy na liÅ›cie i podÅ›wietlamy klikniÄ™ciem procedurÄ™ Noise, a nastÄ™pnie zamyka-my okno dialogowe za pomocÄ… klawisza OK.Renderuje siÄ™ próbka materiaÅ‚u o lekko nie-równej powierzchni [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]