[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ignorancjaw tej dziedzinie utrudni formowanie tożsamoÅ›ci dziecka.Inny obszar kulturowy135Pewna Afroamerykanka wychowywana przez biaÅ‚ych rodziców wspomniaÅ‚a,że w jej wiejskim college'u, w którym uczyÅ‚a siÄ™ prawie bez wyjÄ…tku biaÅ‚amÅ‚odzież, mÅ‚odzi chÅ‚opcy patrzyli na niÄ… pożądliwie na przyjÄ™ciach i nazywa-li jÄ… egzotycznÄ…8".Dla niej termin ten brzmiaÅ‚ jednoznacznie: zmysÅ‚owa.Przyczyny wyboru tego college'u odzwierciedlaÅ‚y zasady wyznawane przez jejbiaÅ‚ych rodziców z prowincji, którzy nie udzielili jej żadnych wskazówek natemat uprzedzeÅ„ rasowych, jakich mogÅ‚a stać siÄ™ obiektem w kontaktachz niektórymi biaÅ‚ymi uczniami pÅ‚ci mÄ™skiej.Jej rodzice nie mieli pojÄ™cia, jakiekonsekwencje w sprawach seksualnych pociÄ…ga za sobÄ… taka sytuacja.Nieznali bliżej żadnych kobiet rasy czarnej, od których mogliby siÄ™ dowiedzieć,jak przygotować na to córkÄ™.W ich wiejskiej spoÅ‚ecznoÅ›ci biaÅ‚ych ludzi nie by-Å‚o ani jednej takiej osoby.TrudnoÅ›ci w odnalezieniu wÅ‚asnej tożsamoÅ›ci sÄ… powszechne zarówno wÅ›ródmniejszoÅ›ci etnicznych Ameryki Północnej, jak i w rodzinach adopcyjnych.Tożsa-moÅ›ci przypisywane obu tym grupom przez wiÄ™kszość kulturowÄ… mogÄ… być wypa-czone i dezorientujÄ…ce.Odnalezienie wÅ‚asnej tożsamoÅ›ci bywa tym trudniejsze, je-żeli nastolatek czy osoba wkraczajÄ…ca w dorosÅ‚ość jest jednoczeÅ›nie czÅ‚onkiem obugrup.Rodzice pomogÄ… mÅ‚odemu czÅ‚owiekowi w poznaniu samego siebie, jeżeli wÅ‚a-snÄ… tożsamość uksztaÅ‚tujÄ… poprzez wymianÄ™ informacji, szczere rozmowy i wspólneprzeżycia z czÅ‚onkami tej samej rasy lub grupy etnicznej.Najlepiej jeżeli rodzice mieszkajÄ…, oddajÄ… siÄ™ praktykom religijnym i ksztaÅ‚cÄ…swoje dzieci w spoÅ‚ecznoÅ›ciach, które sÄ… tak samo niejednorodne jak ich rodzina.Na-wet jeÅ›li wymaga to od nich zwiÄ™kszonego wysiÅ‚ku, dzieci mogÄ… rozwijać wÅ‚asnÄ… toż-samość w sposób bardziej naturalny.Ponieważ wskazówki zwiÄ…zane z okreÅ›laniemtożsamoÅ›ci docierajÄ… do dzieci i mÅ‚odzieży częściej poprzez modelowanie niż werbal-ne komunikaty, dlatego niezbÄ™dne sÄ… im bliskie kontakty z innymi dorosÅ‚ymi przed-stawicielami wÅ‚asnej mniejszoÅ›ci.Dzieci, które znalazÅ‚y siÄ™ w kraju w wyniku zagra-nicznej adopcji, zauważajÄ…, że sÄ… postrzegane w sposób nieodzwierciedlajÄ…cy ichtożsamoÅ›ci.Pewna dziewczynka skarżyÅ‚a siÄ™: Moja nauczycielka bez przerwy nazywamnie AfroamerykankÄ….Ja jestem AmerykankÄ… z Kolumbii.PowiedziaÅ‚am jejto, ale ona twierdzi, że moi przodkowie przybyli z Afryki.Nie Å‚apie istoty rze-czy.PochodzÄ™ z Ameryki PoÅ‚udniowej.Tam ludzie inaczej myÅ›lÄ… o rasach.Wiem o tym, bo kilka razy jezdziÅ‚am do Kolumbii.Dlaczego ona proponuje miopracowywanie takich tematów, jak prawa obywatelskie, kiedy innychuczniów nigdy o to nie prosi?".8Exotic - w jÄ™z.angielskim sÅ‚owo to ma dwojakie znaczenie: egzotyczny oraz zmysÅ‚owy luberotyczny (przyp.tÅ‚um.).136 ADOPCJA I PRZYWIZANIEDzieci z Brazylii, Wysp Marshalla czy Indii stajÄ… przed trudnym zadaniem, kiedyprzekonujÄ… siÄ™, że sÄ… postrzegane inaczej, niż same siebie odbierajÄ….Rodzice i dzieciczÄ™sto muszÄ… pracować nad metodami naprawiania sÅ‚ownych pomyÅ‚ek oraz wyczu-ciem, kiedy lepiej przemilczeć, a kiedy skorygować pomyÅ‚kÄ™.Biali rodzice skÅ‚aniajÄ…siÄ™ czÄ™sto ku poglÄ…dowi, że sprawy te nie majÄ… znaczenia.Tymczasem majÄ… onewielkie znaczenie dla ksztaÅ‚towania wÅ‚asnej autentycznej tożsamoÅ›ci.Dzieci, o któ-rych mówimy, już utraciÅ‚y pewne informacje na swój temat, wÅ‚aÅ›nie poprzez procesadopcji.To, co wiedzÄ… o sobie i swojej kulturze, staje siÄ™ ważne dla wzrostu i rozwo-ju tożsamoÅ›ci.RozdziaÅ‚ 7PozostaÅ‚e trudnoÅ›cina drodze do przywiÄ…zaniapoprzednich rozdziaÅ‚ach przedstawiaÅ‚am, jak wpÅ‚ywa na przywiÄ…zaniekwestia bezpieczeÅ„stwa dziecka oraz jego negatywne bÄ…dz pozytywne do-Å›wiadczenia z opiekunami.W tym rozdziale omawiam zasadnicze czynni-Wki, które komplikujÄ… formowanie przywiÄ…zania, mogÄ… mu towarzyszyć (np.reaktyw-ne zaburzenia przywiÄ…zania) albo sÄ… bÅ‚Ä™dnie jako takie rozpoznawane.PragnÄ™ przytym podkreÅ›lić, że konkretne symptomy mogÄ… być oznakÄ… kilku różnych jednostekdiagnostycznych.Każde z wymienionych tu zaburzeÅ„ ma swoich orÄ™downików opo-wiadajÄ…cych siÄ™ za wczesnÄ… interwencjÄ… i szybkim leczeniem dzieci potrzebujÄ…cychpomocy.Niezaprzeczalnie ochroni to je przed cierpieniami spowodowanymi zbytpóznym udzieleniem pomocy.Jednak niektórzy zwolennicy wydajÄ… siÄ™ tak usatys-fakcjonowani postawieniem diagnozy, że stajÄ… siÄ™ zbyt jednostronni.PomijajÄ… czyn-niki decydujÄ…ce o zdiagnozowaniu innych zaburzeÅ„ o podobnych objawach.Czytelnik znajdzie w tym rozdziale pewne podstawowe informacje na temat poważ-nych problemów, które regularnie nakÅ‚adajÄ… siÄ™ na problemy z przywiÄ…zaniem.Mo-im celem nie jest pomoc rodzicom w samodzielnej diagnozie, lecz poprowadzenie ichdo wÅ‚aÅ›ciwego specjalisty, jeÅ›li odniosÄ… wrażenie, że ich dziecko speÅ‚nia okreÅ›lonekryteria diagnostyczne.PodrozdziaÅ‚y na temat zaburzeÅ„ z deficytem uwagi (Attention Déficit Disorder)i zaburzeÅ„ uczenia siÄ™ (.Learning Disabilities) zawierajÄ… omówienie szczególnychtrudnoÅ›ci zwiÄ…zanych z przywiÄ…zaniem oraz niektórych technik pomocnych w pracyz dziećmi przejawiajÄ…cymi owe zaburzenia.PodrozdziaÅ‚y na temat alkoholowego ze-spoÅ‚u pÅ‚odowego i alkoholowych uszkodzeÅ„ pÅ‚odu (FAS - Fetal Alcohol Syndrome,FAE - Fetal Alcohol Effects) zostaÅ‚y napisane w celu przedstawienia rodzicom sposo-bów prowadzÄ…cych do wzmocnienia dzieci w ich pracy nad przywiÄ…zaniem i empatiÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]