[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.pełnił funkcje koadiu-tora przy katolikosie eczmiadzyńskim Dawidzie, zmarł 18 marca 1627 r.w Kamieńcu.6Achdżucwank klasztor położony w pobliżu Gegardu, w wąwozie rze-ki Azat; w przekładzie to znaczy: klasztor dziewiczy.Według legendytrzy towarzyszki świętej Hripsime, uciekając przed prześladowaniami,znalazły schronienie w górach garnijskich.ROZDZIAA II1Syrapion 14 sierpnia 1603 r.obrany został katolikosem, przyjął imięGrigora XIII, zmarł 23 kwietnia 1606 r.2Tigranakert, Tigranacerta (obecnie Diyarbakir w Turcji).3Urfa Edessa.4Gukas Kegecy (lub Chordzenacy) wardapet, uczeń wardapeta Ho-wannesa Sziraka, autor prac naukowych oraz dzieł poetyckich dotyczą-cych dziedziny teorii kalendarza, której był znawcą.W 1557 r.wyłożyłwierszem kalendarz grecki.Zmarł w 1602 r.5List św.Pawła do Rzymian, II, 13.6Grigor Kesaracy wardapet, uczeń Syrapiona Urfacego i nauczycielkatolikosa Mowsesa Sjunecego.Piastował w różnych okresach różne sta-nowiska w ormiańskiej hierarchii kcścielnej i odgrywał dość istotną ro-lę we współczesnych mu wydarzeniach, m.in.działał też we Lwowie.Matematyk i historyk, a także autor hymnów kościelnych i pieśni, byłrównież twórcą pierwszego globusu z napisami w języku ormiańskim.Zwalczał wpływy katolickie w pewnych kręgach duchowieństwa ormiań-skiego.Zmarł w 1632 r.7Mowses Sjunecy albo Tatewacy wybrany został katolikosem 13 stycz-nia 1629 r., zmarł 13 maja 1632 r.Arakel z Tebryzu poświęca mu roz-działy XIX, XX, XXIV i inne.Znany był również jako Mowses Chota-nancy.8Dżuga (Dżulfa) miasto na lewym brzegu rzeki Araks.Od XVI w.prowadziło ożywioną wymianę handlową ze Wschodem i Zachodem.Handel jedwabiem z Europą Zachodnią i Rosją zadecydował o rozwojui pomyślności miasta, będącego podówczas jednym z najpiękniejszychw Armenii pod względem architektonicznym (domy, kościoły, szkoły).Walcząc z Turcją szach Abbas I powziął decyzję wysiedlenia wszystkichmieszkańców obszarów położonych na lewym brzegu rzeki Araks, abyprzeszkodzić Osmanom w wykorzystywaniu tych terenów, stanowiącychnaturalne zaplecze dla ich ofensywy.Szach kierował się względami na-tury nie tylko strategicznej, lecz również ekonomicznej: kupcy dżugań-scy odegrać mieli dość znaczną rolę w dalszym rozwoju handlu jedwa-biem pomiędzy Persją a Europą Zachodnią.9Hawuc-Tar lub Hajoc-Tar klasztor ze świątynią Zbawiciela (Ame-napyrkicz) wzniesiony na brzegu rzeki Azat, w pobliżu Garni.Nazwapochodzi od nie istniejącej dziś wsi, położonej obok klasztoru.Zbudowa-ny w początkach XI w.10Chorwirap lub po prostu Wirap jedno z najbardziej czczonych przezOrmian miejsc świętych, związane z imieniem Grigora Lusaworicza(Grzegorza Oświeciciela).Według legendy prześladowany przez królaTyrdata, a wciąż trwający w wierze chrześcijańskiej Grigor zamkniętyzostał w ciemnicy pełnej jadowitych żmij i innych gadzin.Przebyłw zamknięciu czternaście lat i przeżył dzięki opatrzności Bożej oraz do-broci pewnej wdowy, która co dzień wrzucała do ciemnicy nieco jadła.Króla Tyrdata spotkał los Nebokadnezara wpadł w szaleństwo i prze-mieniony w dzika ukrywał się w lasach wspólnie z leśną zwierzyną.Strach zapanował w kraju i wtedy musiano uwolnić Grigora, gdyż sio-stra królewska Chosrowiducht miała widzenie, iż ocalić króla i krajmoże jedynie więzień Chorwirapu.11Gegard albo Ajriwank ( Klasztor-pieczara") słynny klasztor wydrążo-ny w skałach, położony w wąwozie rzeki Azat.Najwcześniejsze wiado-mości historyczne o tym klasztorze pochodzą z IV w.W IX w.zburzonyzostał przez Arabów, istniejące obecnie konstrukcje pochodzą z XIIXIII w.Nazwa Gegard ( gegard" włócznia) pochodzi stąd, iż wedługlegendy w klasztorze przechowywano włócznię, którą przebito bok Chry-stusa.12Klasztor tatewski jeden z najsłynniejszych klasztorów ormiańskich.Stojący od niepamiętnych czasów, z dala od wielkich szlaków, w górachZangezuru, niemal niedostępny dla hord najezdzców, poczynając odIX w.stał się jednym z głównych ośrodków duchowego i kulturalnegożycia Armenii średniowiecznej (zwłaszcza w XIII XV w.).Studiowanotu m.in.nauki przyrodnicze, filozofię i sztukę.Niekiedy, według zdaniaautora Historii okręgu Sisakan Stepanosa Orbeliana, liczba braci klasz-tornej wspólnie z uczniami sięgała 500, a nawet 1000 ludzi [ Pobierz całość w formacie PDF ]