[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dlatego bardzo jest ważne, aby za życia dobrze przyswoićsobie to Pouczenie o Wielkim Wyzwoleniu z Bar-do przez Sluchanie.Należy pilnie przykÅ‚adać siÄ™ dozgÅ‚Ä™biania go, wbić je sobie mocno do gÅ‚owy, odczytywać gÅ‚oÅ›no, stosować doÅ„ umysÅ‚, nieprzywiÄ…zywać siÄ™ do trzech czasów, jasno i dokÅ‚adnie pojąć sens słów i nie zapominać ich, nawetgdyby ciÄ™ Å›cigaÅ‚o stu okrutnych oprawców.Ponieważ tekst ten nazywa siÄ™ wÅ‚aÅ›nie Pouczenie oWielkim Wyzwoleniu z Bar-do przez SÅ‚uchanie, to nawet czÅ‚owiek obciążony piÄ™cioma głównymiwystÄ™pkami, który przyswoi sobie te pouczenia poprzez ucho - na pewno dostÄ…pi wyzwolenia.Dlategoteż trzeba je rozgÅ‚aszać wszem wobec i rozpowszechniać.Tak wiÄ™c dla tego, kto raz je tylko usÅ‚yszaÅ‚,choćby nawet nie rozmyÅ›laÅ‚ nad ich sensem - stanÄ… siÄ™ caÅ‚kowicie jasne, bo w bar-do umysÅ‚ jestdziewięćkroć silniejszy niż przedtem, toteż przypomni je tam sobie co do sÅ‚owa, niczego niezapominajÄ…c.Dlatego za życia należy recytować je każdemu: odczytywać u wezgÅ‚owia chorych i obokzwÅ‚ok wszystkich ludzi, i w ogóle jak najszerzej rozpowszechniać, albowiem po ich przyswojeniuczekać bÄ™dzie [zmarÅ‚ych] bardzo dobry los.Przyswojenie jest jednak trudne; wyjÄ…tkiem sÄ… tu ludzie, którzy zgromadzili zasÅ‚ugi oraz oczyÅ›cili siÄ™ zmroków niewiedzy.Po UsÅ‚yszeniu [tych pouczeÅ„] dostÄ…piÄ… wyzwolenia przez samo to, że nie poddalisiÄ™ niewierze.Dlatego należy obdarzać je wielkÄ… czciÄ…, albowiem jest to nektar Dharmy.Koniec pouczeÅ„ odnoszÄ…cych siÄ™ do Bar-do Dharmaty [zawartych w] Pouczeniu o WielkimWyzwoleniu z Bar-do przez SÅ‚uchanie i Widzenie.ZostaÅ‚y one sprowadzone przez siddhÄ™ Kar-ma gling-pa z gór sGam-po gDar, z brzegów ZÅ‚otej Rzeki.Sarva mangalam.(Niech bÄ™dzie wszystkim na pożytek.)251.Przepisy regulujÄ…ce dyscyplinÄ™ zakonnÄ… i codzienne życie wiernych, zawarte w pierwszej części kanonu buddyjskiego(Tripitaki).2.Czyli z praktykami buddyzmu tantrycznego.3.Tyb.ring-bsrel - maÅ‚e, trwaÅ‚e, szkliste kulki koloru biaÅ‚ego lub zielonkawego, jakie - wedle tradycji buddyjskiej - pozostajÄ… pospaleniu ciaÅ‚a wybitnego jogina lub w ogóle Å›wiÄ…tobliwego wyznawcy Dharmy.4.Tak bywa okreÅ›lana sÅ‚ynna mantra szeÅ›ciosylabowa Om mani padme hum.5."Wielki sidha", czyli jogin, który uzyskaÅ‚ drogÄ… praktyk medytacyjnych różnorakie wÅ‚adze paranormalne.6."Wielkie Urzeczywistnienie"; okreÅ›lenie to zdaje siÄ™ być synonimem rezultatu medytacji Mahamudry, zwanego mahasukha("Wielka rozkosz albo bÅ‚ogość").7.Chodzi tu o przyczepianie do zwÅ‚ok tekstów mantr, zapewniajÄ…cych wyzwolenie z bar-do; ich autorem miaÅ‚ byćPadmasambhawa.8.KoÅ‚o o oÅ›miu szprychach, symbolizujÄ…ce miÄ™dzy innymi DharmÄ™ buddyjskÄ….9."Diament" albo "piorun", tyb.rdo-rje (dordże).10."Klejnot", por.przyp.41 do części I.11.TrójzÄ…b z nadzianymi naÅ„ odciÄ™tymi gÅ‚owami.12."Lotos".13."Czyn", "dziaÅ‚anie" (wÅ‚aÅ›ciwie: karman).14.WÅ‚aÅ›ciwie: Gauri.15.PiÅ›aczi (tyb.phra-men-ma - "czarownica") - rodzaj krwiożerczych demonów pÅ‚ci żeÅ„skiej, o gÅ‚owach ptasich i zwierzÄ™cych.16.Por.wyżej.17.Jest to jakiÅ› potwór wodny - krokodyl, może delfin albo rekin.18.Półlegendarne Å›wiÄ™te kraje buddyjskie; wedÅ‚ug niektórych zródeÅ‚ sÄ… to: Singhala, Thogar, Li, Bal-po, Kaszmir, Zahor,Urgjan, Magadha.19.Miecz niszczÄ…cy NiewiedzÄ™; wedle innych zródeÅ‚ - emblemat czy proporzec ozdobiony jedwabnymi wstÄ™gami.20.Tyb.sna-chen - okreÅ›lenie sÅ‚onia.21."Wielki Czarny" - epitet Jamy, Pana Zmierci, oraz bodhisattwy AwalokiteÅ›wary (w gniewnej postaci).22.4320 milionów lat ziemskich (w mitologii indyjskiej - "dzieÅ„ Brahmy").26POUCZENIE O SAMOWYZWOLENIU SIZ BAR-DO %7Å‚YCIAKSIGA WIELKIEGO WYZWOLENIAZ BAR-DO %7Å‚YCIAPOPRZEZ SAUCHANIE WSKAZÓWEKI JASNE ICH PRZYPOMINANIEBDCA CZZCI KSIGI GABOKIEJ NAUKI O WYZWOLENIUSPOD WAADZY STRA%7Å‚NIKÓW GNIEWNYCH ORAZ SPOKOJNYCHKorny i peÅ‚en czci pokÅ‚on guru,Yidamowi, Dakiniom i bogom!ProszÄ™, wyswobodzcie mnie z bar-do!Wyżej udzielono nauki o wyzwoleniu z Bar-do Dharmaty; teraz zaczyna siÄ™ objaÅ›nienie Bar-do %7Å‚ycia.Poza tymi, którzy po wielokroć zapoznawali siÄ™ z poprzednimi pouczeniami o Bar-do Dharmaty, i tymi,którzy dobrze sÄ… obznajmieni z DharmÄ… - ludziom sÅ‚abo z niÄ… obznajmionym oraz wielkimniegodziwcom trudno jest przyswoić sobie te pouczenia wskutek strachu, lÄ™ku i zÅ‚ego karmana.Dlatego, poczÄ…wszy od dziesiÄ…tego dnia, należy przemawiać wyraznie tymi oto sÅ‚owy:"SkÅ‚adam hoÅ‚d Trzem Klejnotom i wzywam pomocy Buddów, bodhisattwów, i zanoszÄ™ nich bÅ‚agania!"Potem trzy- albo siedmiokrotnie zawoÅ‚ać [trzeba] zmarÅ‚ego po imieniu i tak doÅ„ powiedzieć:"Szlachetny synu, sÅ‚uchaj dobrze i zapamiÄ™taj: postacie z piekÅ‚a, ze sfery bogów i wszystkie innepojawiajÄ…ce siÄ™ w bar-do wchodzÄ… w istnienie mocÄ… iluzji.Gdy w ksztaÅ‚tach bóstw dobrotliwych igniewnych ukazywaÅ‚y ci siÄ™ one w Bar-do Dharmaty, nie potrafiÅ‚eÅ› ich rozpoznać, toteż po upÅ‚ywieczterech i pół dnia Å›wiadomość omdlaÅ‚a w tobie skutkiem strachu.Ale gdy siÄ™ ocknÄ…Å‚eÅ› z omdlenia irozjaÅ›niÅ‚a siÄ™ ona, pojawiÅ‚o siÄ™ przed tobÄ… podobne poprzedniemu ciaÅ‚o.W tantrach czytamy:"Cielesne ksztaÅ‚ty z dawniejszych i przyszÅ‚ych sfer bytu,wyposażone we wszystkie wÅ‚adze zmysÅ‚owe,obdarzone energiÄ…, która jest dzieÅ‚em machiny karmicznej zÅ‚udy,widziane czystym okiem boga o tej samej naturze."Tak mówiÄ… tantry."Dawniejsze" znaczy tu, że oblekasz siÄ™ w ksztaÅ‚t istoty z krwi i koÅ›ci jedynieskutkiem mocy twych dawniejszych zÅ‚ych nawyków [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]