RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W ustawie zawarto również katalog czynności nie wymagających uzyskania zezwolenia.Ustawa stworzyła możliwość uproszczonego trybu wprowadzania do publicznego obrotupapierów wartościowych emitenta, który przez okres co najmniej 36 miesięcy podlegałnieprzerwanie obowiązkom informacyjnym, w drodze zawiadomienia, bez zgody Komisji.Ustawa z 1997 roku normuje także możliwość wprowadzania do publicznego obrotu naterytorium Polski papierów wartościowych emitowanych przez podmioty zagraniczne mającesiedzibę w krajach OECD.2020 Doprecyzowano także przepisy dotyczące wycofywania spółki z publicznego obrotu -Komisja na wniosek emitenta może uchylić decyzję o wyrażeniu zgody na wprowadzeniejego akcji do publicznego obrotu.Złożenie takiego wniosku jest dopuszczalne jeżeli walnezgromadzenie spółki większością 4/5 głosów oddanych w obecności akcjonariuszyreprezentujących przynajmniej połowę kapitału akcyjnego podjęło uchwałę o wycofaniu akcjiz publicznego obrotu.W ustawie określono również czas (90 dni), w jakim nabycie w obrocie wtórnym akcjidopuszczonych do publicznego obrotu, zapewniających co najmniej 10% ogólnej liczbygłosów na walnym zgromadzeniu dokonuje się wyłącznie w wyniku publicznego ogłoszeniawezwania do zapisywania się na sprzedaż lub zamianę akcji.Ponadto, publiczne wezwanie musi być ogłoszone przez inwestora, który stał się posiadaczemponad 50% (wcześniej 33%) ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu.Cenazaproponowana w wezwaniu nie mogła być niższa od średniej ceny rynkowej z ostatnichsześciu miesięcy lub ceny po której akcje były nabywane w obrocie pierwotnym lub wpierwszej ofercie publicznej w przypadku akcji nie będących przedmiotem obrotu na rynkuregulowanym.Wykonywanie prawa głosu z akcji nabytych z naruszeniem obowiązkówokreślonych w ustawie jest bezskuteczne.2.4 Nowelizacja Prawa o publicznym obrocie z 23 lipca 1998 rokuW 1998 roku weszła również w życie nowelizacja mająca na celu dostosowanie ustawyPrawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi do Konstytucji.Zgodnie zKonstytucją Przewodniczący Komisji nie jest już upoważniony do wydawania powszechnieobowiązujących aktów wykonawczych.Niemniej jednak, Przewodniczący KPWiG możewystępować do właściwych organów z wnioskami o wydanie przepisów wykonawczych doustawy.Na tej podstawie urząd Komisji Papierów Wartościowych i Giełd przygotowujeprojekty aktów wykonawczych dla Rady Ministrów i Ministra Finansów.Najważniejszymefektem prac legislacyjnych w 1998 roku prowadzonych przez urząd Komisji byłoopracowanie szeregu rozporządzeń do ustawy Prawo o publicznym obrocie oraz do ustawy ofunduszach inwestycyjnych.2.5 Nowelizacja Prawa o publicznym obrocie z 8 grudnia 2000 rokuNowelizacja z 8 grudnia 2000 roku miała przede wszystkim na celu dostosowanie polskiegoprawa regulującego działanie rynku kapitałowego do dyrektyw Unii Europejskiej.Konieczność pełnego dostosowania dotyczyła zagadnień odnoszących się do swobodyprzepływu kapitału i swobody świadczenia usług, które związane są bezpośrednio zprzystąpieniem Polski do Wspólnego Rynku.W związku z tym do Prawa o publicznymobrocie wprowadzono między innymi:- wzajemne uznawanie dopuszczeń spółek do publicznego obrotu,- wzajemne uznawanie zezwoleń na prowadzenie działalności firm inwestycyjnych, czy- zasady współpracy i wymiany informacji z zagranicznymi organami nadzoruWprowadzono również zasadę obowiązkowego uczestnictwa domów maklerskich w systemierekompensat dla inwestorów.Przyjęcie wymienionych rozwiązań umożliwi podmiotomdziałającym na polskim rynku kapitałowym czerpanie pełnych korzyści ze wspólnego rynkuusług inwestycyjnych na obszarze państw członkowskich, w momencie przystąpienia Polski2121 do Unii Europejskiej.Natomiast jeszcze przed przystąpieniem do Unii wprowadzonoobowiązkowe uczestnictwo domów maklerskich w systemie rekompensat, zapewniającinwestorom dodatkową ochronę.2.6 Ustawa o funduszach inwestycyjnych z 28 sierpnia 1997 rokuUstawa o funduszach inwestycyjnych została uchwalona 28 sierpnia 1997 roku i weszła wżycie 21 lutego 1998 roku.W ustawie z 1991 roku fundusze powiernicze nie posiadałyosobowości prawnej.Fundusz powierniczy stanowił jedynie wyodrębnioną masę majątkową,co do której podejmowanie czynności prawnych oraz faktycznych było powierzonewyposażonemu w osobowość prawną towarzystwu.Zgodnie z nową ustawą funduszeinwestycyjne uzyskują osobowość prawną z chwilą zarejestrowania.Kwestie tworzenia,reprezentowania i zarządzania funduszami nadal spoczywają w gestii towarzystw [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wblaskucienia.xlx.pl