RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.pomocznicze2.Sprawdzamy w menu View (Widok), czyaktywna jest opcja przyciągania do liniipomocniczych  Snap to Guides (Skoczdo linii).Wybieramy narzędzie ramki(Marquee) i według linii pomocniczychrysujemy prostokątną ramkę wyboru, jak narysunku 3.25b.3.Wybieramy polecenie Feather z menuSelect (Wybierz/Wtapianie).W wyświetlonym oknie dialogowym(rysunek 3.26) wpisujemy wartośćparametru Feather Radius (Promieńwtapiania) równą szerokości przybrzeżnego pasa  czyli 15 pikseli.Krawędz obszaru wybranego zostajerozmyta.4.Wybieramy polecenie Select/Inverse(Wybierz/Odwróć).Teraz wybrany jest  pasRys.3.25b.Zestaw wyboru utworzony według liniiprzybrzeżny , a nie wewnętrzna częśćpomocniczychobrazu.5.Resetujemy kolor tła do bieli, jeśli akurat niejest biały.6.Wciskamy klawisz Del.Obrazek przybierawygląd taki, jak na rysunku 3.27 (patrz też:tylna strona okładki).Uwaga.Naciśnięcie klawisza Del powodujeRys.3.26.Okno dialogowe Feather Selection(Wtapianie) skasowanie wybranej części obrazui zastąpienie jej kolorem tła.71 Rozdział 3Skąd brać mapy bitoweOprócz obrazów skanowanych możnawykorzystywać w pracy obrazy pochodzącez różnych gotowych zestawów, sprzedawanych naCD-ROM-ach, o ile prawo ich użycia nie jestzastrzeżone.Nawet wtedy jednak możnawykorzystywać z nich wybrane fragmenty, podwarunkiem że w trakcie edycji odmienimy je nie dopoznania.Jeśli np.z górskiego krajobrazu wytniemykawałek żwirowego koryta rzeczki, zmienimy jegobarwy, przerobimy na powtarzalną mapę teksturyi użyjemy w 3D Studio do zamodelowanianawierzchni alejki, to możemy spać spokojnie.Trudno byłoby to uznać za przywłaszczenie cudzegodzieła sztuki.Niekiedy wygodnie bywa się posłużyć jakąś prostą,wektorową grafiką jako jednym z elementów obrazu.Rys.3.27.Obrazek o rozmytych brzegachTen CD-ROM, fruwający na motylich skrzydłach(patrz rysunek z tyłu okładki) został narysowanyw programie CorelDraw!, a następniewyeksportowany w formacie TIFF i użyty jako mapatekstury.Jeśli mamy pod ręką odpowiedni(wektorowy) obrazek, to musimy go wysłać jakomapę bitową z jego macierzystego programu.W menu Plik (File) tego programu powinno znalezćsię służące do tego polecenie Eksportuj (Export).Po jego wybraniu zostaniemy z pewnościąpoproszeni o podanie formatu pliku, rozdzielczości,a także głębi koloru.Dobieramy te parametryodpowiednio do naszych potrzeb, tak samo jak przyskanowaniu lub renderowaniu, oraz wskazujemymiejsce na dysku, w którym ma zostać zapisanywyeksportowany obraz.Ten obraz będziemy moglipózniej otworzyć w Photoshopie.Tylko grafikęwektorową z programu Adobe Illustrator możnawciągać do Photoshopa bezpośrednio.Program samdokonuje jej  rasteryzacji.Na koniec, zródłem map bitowych może być każdyprogram do renderingu  na przykład 3D Studio.Także i w tym przypadku trzeba zawczasu pomyślećo rozmiarach mapy bitowej i zrenderować obrazdostatecznie duży.Możliwości Twojegowyświetlacza nie są tu ograniczeniem: możesz  nagotowo zrenderować scenę wprost do pliku, bezwyświetlania jej na ekranie.72 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wblaskucienia.xlx.pl