[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Konflikty etyczne są z reguły rozwiązywane dwoma sposobami.Pierwszy z nich opiera się na zwielokrotnieniu sankcji za nieetyczne zachowania.Powstaje błędne koło: ludzie postępują nieetycznie, więc tworzy się nowe zakazy.Te na ogół nie likwidują owych zachowań.Tworzy się więc nowe przepisy obwarowane coraz surowszymi sankcjami, powołuje się do życia wyspecjalizowany nadzór i kontrole, które wymagają coraz większych środków, a te są ograniczone.Drugi sposób preferuje racjonalną politykę kierowania konfliktami etycznymi.Polityka ta opiera się na tezie, że w konflikty mają prawo powstawać, my zaś mamy obowiązek pokierowania ich przebiegiem w taki sposób, aby w rezultacie to co zyskujemy dzięki konfliktom, przeważało nad tym, co tracimy.Wielokrotnie można się spotkać z poglądami wygłaszanymi głównie przez praktyków etyki w biznesie, że tylko kodyfikacja jest w stanie powstrzymać lawinę zachowań nieetycznych, nierzadko przystępnych.Wydaje się jednak, że równolegle do działań w zakresie kodyfikacji można uruchomić programy promowania zachowań etycznych w środowiskach pracy.Można wyróżnić kilka następujących sposobów promowania etyki:- propagowanie dobrych wzorów „budujących przykładów”.Równość wyrzeczeń to podstawowy sposób zachęcania ludzi.Tylko w atmosferze wzajemnego zaufania mogą się rodzić i być realizowane wielkie przedsięwzięcia.-stanowcze potępianie nieetycznych zachowań.Przewidziane w kodeksach etycznych sankcje dyscyplinarne obejmują wymiar od nagany aż po wykluczenie z grona członków organizacji.Konieczny jest pewnego rodzaju ostracyzm w środowisku.Osoby postępujące nieetycznie muszą wiedzieć, że znalezienie przy z taką opinią będzie trudne.- powołanie sądownictwa polubownego.Na całym świecie popularyzuje się alternatywne wobec sądów gospodarczych sądy polubowne.- treningi wrażliwości etycznej.Metoda treningowa jest formą aktywnej edukacji menedżerskiej.Pracujemy wyłącznie na budujących przykładach z życia wziętych.Jest ich, wbrew pozorom, w naszym otoczeniu dość dużo, aczkolwiek dowiadujemy się, głównie z mediów, o tych najokropniejszych.Opierając dyskusję czy ćwiczenia treningowe na budujących przykładach, promujemy zachowania określane jako etyczne.Najważniejsze zadania stojące przed zarządzającymi firmą to wprowadzanie do kultury organizacyjnej jasnych i wyrazistych zasad etycznych, wdrażanie tych zasad do strategii zarządzania, misji i wizji firmy z nadzieją, że będą im podlegali wszyscy bez wyjątku pracownicy, sformułowanie sankcji naruszających normy etyczne i ich konsekwentne egzekwowanie.Wiele badań prowadzonych w zachodnich firmach wykazuje, że ponadprzeciętne wymagania etyczne korelują pozytywnie z ponadprzeciętnymi wynikami ekonomicznymi firmy.Nic więc dziwnego, że etyce w zarządzaniu przypisuje się tak wielką rolę.W Polsce także wbrew pozorom obserwuje się zapotrzebowanie na etyczne firmy.Społeczeństwo tego oczekuje.Wydaje się, że świat przedsiębiorców polskiego biznesu zaczął dbać o swój etyczny image i jednocześnie sankcjonować partnerów niewłaściwie postępujących.Sprzyjają temu akcje promowania etyki.Można by zaproponować przedsiębiorcom i menadżerom hasło „ Zacznij od siebie bo przykład idzie z góry.A potem organizuj pracownikom treningi wrażliwości etycznej”.Wszystkim nam się to przyda, lecz niektórym znacznie bardziej [ Pobierz całość w formacie PDF ]