[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.6.Przyczyna pierwsza przekracza.61dokonuje siÄ™ przez rozważanie, to znaczy dziÄ™ki wyobrazni oraz pozostaÅ‚ym niższym siÅ‚om zmysÅ‚owym, które sÅ‚użąrozumowi ludzkiemu, rozważanie zaÅ› dokonuje siÄ™ dziÄ™kizmysÅ‚om, ponieważ wyobraznia jest ruchem dokonanymprzez zmysÅ‚ ze wzglÄ™du na akt, jak mówi siÄ™ w ksiÄ™dzeO duszy49.Dlatego, skoro przyczyna pierwsza znajduje siÄ™ponad wszystkimi rzeczami, przekracza wszystkie wymienione dziaÅ‚ania.WÅ‚aÅ›nie to przyjmuje również Dionizyw I rozdziale O imionach Bożych, twierdzÄ…c: I ani zmysÅ‚,ani wyobraznia jej nie dotyczy50, czyli to, co autor KsiÄ™gio przyczynach nazywa rozważaniem , ani opinia, którÄ… onnazywa myÅ›leniem *, ani nazwa, którÄ… on nazywa wypowiedziÄ… , ani wiedza, którÄ… on nazywa rozumieniem.Po drugie zaÅ› wykazuje, że [przyczyna pierwsza] niejest poznawana również w drugi sposób, mianowicie przezniÄ… samÄ….Tego z kolei dowodzi na podstawie różnychsposobów poznania.WÅ›ród tych rzeczy zaÅ›, które sÄ… poznawane same przez siÄ™, niektóre sÄ… poznawane zmysÅ‚em,tak jak rzeczy zmysÅ‚owo poznawalne, niektóre natomiastprzez rozważanie lub wyobrazniÄ™, tak jak rzeczy wyobra-żalne, które nie podlegajÄ… zmysÅ‚om, niektóre wreszcieintelektem, tak jak rzeczy konieczne i niezmienne, niektóre zaÅ› rozumem lub przez myÅ›lenie, tak jak rzeczy,49 Por.Arystoteles, O duszy, ks.III, rozdz.3 (429 a 1-2), Tomasz z Akwinu, Komentarz do O duszy , ks.III, lekcja 6, 659.50 Por.Pseudo-Dionizy Areopagita, O imionach Bożych, rozdz.I, § 5(PG 3, 593 A), Dionysiaca I, 35, 2-4; Tomasz z Akwinu, Komentarz do O imionach Bożych , rozdz.I, lekcja 3, 77.* W tym miejscu w oryginale jest rationem, co należaÅ‚oby tÅ‚umaczyćprzez rozum , ale wydawca Komentarza sÅ‚usznie poprawia w przypisie nacogitationem, co jest zgodne z logikÄ… i sensem tekstu.Co prawda myÅ›lenie jestskutkiem dziaÅ‚ania takiej wÅ‚adzy jak rozum, ale tutaj akurat chodzi o dziaÅ‚aniapoznawcze, a nie o wÅ‚adzÄ™, dziÄ™ki której sÄ… one możliwe.NajprawdopodobniejTomasz przez poÅ›piech siÄ™ pomyliÅ‚ i zamiast myÅ›lenie napisaÅ‚ rozum.Komentarz do KsiÄ™gi o przyczynach 62które powstajÄ… i ginÄ….WÅ‚aÅ›nie ze wzglÄ™du na ten ostatnisposób [poznawania] Filozof w VI ksiÄ™dze Etyki twierdzi,że to, co dyskursywne, dotyczy tych rzeczy, którym zdarzasiÄ™ być w inny sposób*51.Dlatego, skoro przyczyna pierwsza jest ponad wszystkimi tego typu rodzajami poznania,nie może zostać poznana w żaden z tych sposobów.Takiteż dowód przeprowadza Proklos, z tÄ… tylko różnicÄ…, żew miejsce sÅ‚owa myÅ›lenie wstawia rozważanie , a zamiast sÅ‚owa rozważanie używa sÅ‚owa opinia 52.Zapewne z uwagi na ten argument jest oczywiste, że przyczynapierwsza jest ponad rzeczami zmysÅ‚owo poznawalnymi,jak też wyobrażalnymi oraz zniszczalnymi, ale już to, żejest ona ponad umysÅ‚owo poznawalnymi rzeczami odwiecznymi nie jest oczywiste.Dowiedzenie tego zostaÅ‚ow tym miejscu pominiÄ™te, ale Proklos dowodzi tego dziÄ™ki tezie, że wszelkie poznanie intelektualne lub rozumowedotyczy bytów [niezmiennych/, to bowiem, co jest przezintelekt przyswajane jako pierwsze, to wÅ‚aÅ›nie byt53.Tonatomiast, w czym nie znajduje siÄ™ zasada bytu, nie jestuchwytne dla intelektu.Dlatego skoro przyczyna pierwsza jest ponad bytem, to w konsekwencji jest ona takżeponad odwiecznymi rzeczami umysÅ‚owo poznawalnymi.WedÅ‚ug platoników zatem przyczyna pierwsza z pewnoÅ›ciÄ… jest ponad bytem, o ile istota dobroci i jednoÅ›ci,z którymi utożsamia siÄ™ przyczyna pierwsza, przekraczanawet sam byt oddzielony [od materii], tak jak zostaÅ‚o już* Chodzi o materialne konkrety, to znaczy byty zawierajÄ…ce w sobie niezmiennÄ… istotÄ™, ale zmieniajÄ…ce siÄ™ na poziomie swojej natury przypadÅ‚oÅ›ciowej.Byty te sÄ… przedmiotami naszego codziennego ludzkiego poznania.5 Por.Arystoteles, Etyka nikomachejska, ks.VI, rozdz.1 (1139 a 12-1-14); Tomasz z Akwinu, Komentarz do Etyki nikomachejskiej , ks.VI, lekcja 1,1118.52 Por.Proklos, Elementy teologii, komentarz do twierdzenia CXXIII.53 Por.Proklos, Elementy teologii, komentarz do twierdzenia CXXII.6.Przyczyna pierwsza przekracza.63powiedziane*.Ale zgodnie z prawdÄ… rzeczy przyczynapierwsza jest ponad bytem, o ile sama jest bytowaniemnieskoÅ„czonym, bytem natomiast nazywa siÄ™ [zazwyczaj]to, co w sposób skoÅ„czony uczestniczy w bytowaniu.CoÅ›takiego jest wÅ‚aÅ›nie proporcjonalne dla naszego intelektu, którego przedmiotem jest to, czym coÅ› jest [tzn.istota], jak mówi siÄ™ w III ksiÄ™dze o duszy54.Dlatego tylkoto jest uchwytne dla naszego intelektu, co posiada istotÄ™uczestniczÄ…cÄ… w istnieniu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]