RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. 6.Przyczyna pierwsza przekracza.61dokonuje siÄ™ przez rozważanie, to znaczy dziÄ™ki wyobraz­ni oraz pozostaÅ‚ym niższym siÅ‚om zmysÅ‚owym, które sÅ‚użąrozumowi ludzkiemu, rozważanie zaÅ› dokonuje siÄ™ dziÄ™kizmysÅ‚om, ponieważ wyobraznia jest ruchem dokonanymprzez zmysÅ‚ ze wzglÄ™du na akt, jak mówi siÄ™ w ksiÄ™dzeO duszy49.Dlatego, skoro przyczyna pierwsza znajduje siÄ™ponad wszystkimi rzeczami, przekracza wszystkie wymie­nione dziaÅ‚ania.WÅ‚aÅ›nie to przyjmuje również Dionizyw I rozdziale O imionach Bożych, twierdzÄ…c: I ani zmysÅ‚,ani wyobraznia jej nie dotyczy50, czyli to, co autor KsiÄ™gio przyczynach nazywa  rozważaniem , ani opinia, którÄ… onnazywa  myÅ›leniem *, ani nazwa, którÄ… on nazywa  wypo­wiedziÄ… , ani wiedza, którÄ… on nazywa  rozumieniem.Po drugie zaÅ› wykazuje, że [przyczyna pierwsza] niejest poznawana również w drugi sposób, mianowicie przezniÄ… samÄ….Tego z kolei dowodzi na podstawie różnychsposobów poznania.WÅ›ród tych rzeczy zaÅ›, które sÄ… po­znawane same przez siÄ™, niektóre sÄ… poznawane zmysÅ‚em,tak jak rzeczy zmysÅ‚owo poznawalne, niektóre natomiastprzez rozważanie lub wyobrazniÄ™, tak jak rzeczy wyobra-żalne, które nie podlegajÄ… zmysÅ‚om, niektóre wreszcieintelektem, tak jak rzeczy konieczne i niezmienne, nie­które zaÅ› rozumem lub przez myÅ›lenie, tak jak rzeczy,49 Por.Arystoteles, O duszy, ks.III, rozdz.3 (429 a 1-2), Tomasz z Akwi­nu, Komentarz do  O duszy , ks.III, lekcja 6, 659.50 Por.Pseudo-Dionizy Areopagita, O imionach Bożych, rozdz.I, § 5(PG 3, 593 A), Dionysiaca I, 35, 2-4; Tomasz z Akwinu, Komentarz do O imionach Bożych , rozdz.I, lekcja 3, 77.* W tym miejscu w oryginale jest rationem, co należaÅ‚oby tÅ‚umaczyćprzez  rozum , ale wydawca Komentarza sÅ‚usznie poprawia w przypisie nacogitationem, co jest zgodne z logikÄ… i sensem tekstu.Co prawda myÅ›lenie jestskutkiem dziaÅ‚ania takiej wÅ‚adzy jak rozum, ale tutaj akurat chodzi o dziaÅ‚aniapoznawcze, a nie o wÅ‚adzÄ™, dziÄ™ki której sÄ… one możliwe.NajprawdopodobniejTomasz przez poÅ›piech siÄ™ pomyliÅ‚ i zamiast  myÅ›lenie napisaÅ‚  rozum. Komentarz do  KsiÄ™gi o przyczynach 62które powstajÄ… i ginÄ….WÅ‚aÅ›nie ze wzglÄ™du na ten ostatnisposób [poznawania] Filozof w VI ksiÄ™dze Etyki twierdzi,że to, co dyskursywne, dotyczy tych rzeczy, którym zdarzasiÄ™ być w inny sposób*51.Dlatego, skoro przyczyna pierw­sza jest ponad wszystkimi tego typu rodzajami poznania,nie może zostać poznana w żaden z tych sposobów.Takiteż dowód przeprowadza Proklos, z tÄ… tylko różnicÄ…, żew miejsce sÅ‚owa myÅ›lenie wstawia  rozważanie , a za­miast sÅ‚owa rozważanie używa sÅ‚owa  opinia 52.Zapew­ne z uwagi na ten argument jest oczywiste, że przyczynapierwsza jest ponad rzeczami zmysÅ‚owo poznawalnymi,jak też wyobrażalnymi oraz zniszczalnymi, ale już to, żejest ona ponad umysÅ‚owo poznawalnymi rzeczami od­wiecznymi nie jest oczywiste.Dowiedzenie tego zostaÅ‚ow tym miejscu pominiÄ™te, ale Proklos dowodzi tego dziÄ™­ki tezie, że wszelkie poznanie intelektualne lub rozumowedotyczy bytów [niezmiennych/, to bowiem, co jest przezintelekt przyswajane jako pierwsze, to wÅ‚aÅ›nie byt53.Tonatomiast, w czym nie znajduje siÄ™ zasada bytu, nie jestuchwytne dla intelektu.Dlatego skoro przyczyna pierw­sza jest ponad bytem, to w konsekwencji jest ona takżeponad odwiecznymi rzeczami umysÅ‚owo poznawalnymi.WedÅ‚ug platoników zatem przyczyna pierwsza z pew­noÅ›ciÄ… jest ponad bytem, o ile istota dobroci i jednoÅ›ci,z którymi utożsamia siÄ™ przyczyna pierwsza, przekraczanawet sam byt oddzielony [od materii], tak jak zostaÅ‚o już* Chodzi o materialne konkrety, to znaczy byty zawierajÄ…ce w sobie nie­zmiennÄ… istotÄ™, ale zmieniajÄ…ce siÄ™ na poziomie swojej natury przypadÅ‚oÅ›cio­wej.Byty te sÄ… przedmiotami naszego codziennego ludzkiego poznania.5 Por.Arystoteles, Etyka nikomachejska, ks.VI, rozdz.1 (1139 a 12-1-14); Tomasz z Akwinu, Komentarz do  Etyki nikomachejskiej , ks.VI, lek­cja 1,1118.52 Por.Proklos, Elementy teologii, komentarz do twierdzenia CXXIII.53 Por.Proklos, Elementy teologii, komentarz do twierdzenia CXXII. 6.Przyczyna pierwsza przekracza.63powiedziane*.Ale zgodnie z prawdÄ… rzeczy przyczynapierwsza jest ponad bytem, o ile sama jest bytowaniemnieskoÅ„czonym, bytem natomiast nazywa siÄ™ [zazwyczaj]to, co w sposób skoÅ„czony uczestniczy w bytowaniu.CoÅ›takiego jest wÅ‚aÅ›nie proporcjonalne dla naszego intelek­tu, którego przedmiotem jest to, czym coÅ› jest [tzn.isto­ta], jak mówi siÄ™ w III ksiÄ™dze o duszy54.Dlatego tylkoto jest uchwytne dla naszego intelektu, co posiada istotÄ™uczestniczÄ…cÄ… w istnieniu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wblaskucienia.xlx.pl