[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest jak spacer po centrum dużego miasta, gdzie wydarza się bardzo wiele rzeczy: ludzie obejmują się, kłócą, rozmawiają i porzucają się nawzajem, jest głód i bogactwo, jedni prowadzą firmy, a inni je okradają, są piękne, ale również zrujnowane i przerażające miejsca.W każdym mieście można znaleźć manifestacje sześciu światów egzystencji, a sen samsaryczny jest miastem snów, nieograniczonym światem umysłowej aktywności wytworzonym przez karmiczne ślady dawnych działań.W przeciwieństwie do snu ignorancji, w którym zwyczajny, poruszający się umysł znika, sen samsaryczny wymaga uczestnictwa tego umysłu i negatywnych emocji.Podczas gdy to ciało nakłania nas do snu ignorancji, główną przyczyną śnienia jest aktywność emocjonalna.Przyczyną drugorzędną są działania oparte na przyciąganiu i niechęci.SEN PRZEJRZYSTEGO ŚWIATŁATrzecim rodzajem snu, urzeczywistnieniem jogi snu, jest sen przejrzystego światła, zwany również snem przejrzystości.Następuje wtedy, gdy ciało śpi, ale praktykujący ani nie gubi się w ciemności, ani też w snach, tylko spoczywa w czystej świadomości.Przejrzyste światło określane jest w większości tekstów jako jedność pustki i przejrzystości.Jest to czysta, pusta świadomość stanowiąca podstawę człowieka.“Przejrzystość" odnosi się do pustki, matki, podstawy (kunszi), a “światło" do przejrzystości, syna, rigpy i czystej, wrodzonej świadomości.Przejrzyste światło jest bezpośrednim urzeczywistnieniem jedności rigpy i podstawy, świadomości i pustki.Ignorancję porównuje się do ciemnego pokoju, w którym śpisz, a świadomość jest lampą w tym pokoju.Bez względu na to, ile lat panowała w tym pokoju ciemność, czy była to godzina czy milion lat, w momencie, w którym zapala się światło świadomości, cały pokój rozjaśnia się.Jest budda w płomieniu, dharmakaja.Ty jesteś tą świetlistością.Jesteś przejrzystym światłem, nie jest to obiekt twojego doświadczenia ani stan umysłu.Kiedy świetlista świadomość w ciemności jest błogością, czystą, niewzruszoną, bez odnoszenia się do niczego, bez oceniania, bez środka i obwodu, jest to rigpa, natura umysłu.Kiedy obserwuje się myśl w świadomości bez przyciągania i niechęci, roztapia się ona.Kiedy myśl - przedmiot świadomości - roztapia się, obserwator lub podmiot też znika.W pewnym sensie kiedy roztapia się przedmiot, roztapia się on w podstawie, a kiedy roztapia się podmiot, roztapia się on w rigpie.Jest to przykład bardzo ryzykowny, ponieważ można przez niego wykoncypować, że istnieją dwie rzeczy: podstawa i rigpa, a tak nie jest.Są od siebie nie oddzielne jak woda i wilgotność.Opisuje się je jako dwa aspekty tej samej rzeczy, aby pomóc nam w zrozumieniu, aby odnieść nauki do pozornej dwudzielności podmiotu i przedmiotu.Prawda jest jednak taka, że nie istnieje przedmiot w oddzieleniu od podmiotu, jest tylko złudzenie oddzielenia.3.PRAKTYKA JOGI SNU A PRAKTYKA JOGI ŚNIENIARóżnica między praktyką jogi śnienia a praktyką jogi snu jest w pewnym sensie podobna do różnicy między praktyką uspokajania umysłu (szine), kiedy używa się obiektu koncentracji, a szine bez obiektu.W podobny sposób w praktyce tantrycznej jogę śnienia wykorzystuje się do wytworzenia boskiego ciała bóstwa medytacyjnego (jidama), co wciąż dzieje się w wymiarze przedmiotu i podmiotu, a joga snu rozwija umysł bóstwa, który jest czystą, niedualną świadomością.W pewnym sensie praktyka jogi śnienia jest drugorzędną praktyką tradycji dzogczen, ponieważ nadal pracuje z postrzeganiem i wyobrażeniami, podczas gdy w praktyce jogi snu nie ma już ani podmiotu, ani przedmiotu, tylko niedualna rigpa.Kiedy uczeń zostaje wprowadzony w praktykę dzogczen, zazwyczaj najpierw uczy się go praktyk z formami, a dopiero potem, kiedy rozwinie już pewną stabilność umysłu, rozpoczyna praktyki bez form.Przebiega to w taki sposób, ponieważ nasza świadomość zazwyczaj operuje formami, przedmiotami znajdującymi się w relacji do podmiotu, z którym się identyfikujemy [ Pobierz całość w formacie PDF ]