[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wszystkie inne profesjonalne pro-gramy graficzne równie¿ maj¹ wbudo-wane te próbniki i wszystkie poinfor-muj¹ ciê, ¿e PMS 179 to 0C79M94Y.WartoSæ PMS 342, jak widaæ na rysun-ku 6.20, wynosi 100C0M69Y43K.Mamywiêc problem z zalewkami, poniewa¿wspóln¹ wartoSci¹ obu kolorów jesttylko 69Y.¯Ã³³ty jest bardzo jasnymkolorem.Pojawienie siê jasnej, ¿Ã³³tejlinii pomiêdzy stosunkowo ciemnymzielonym i czerwonym nie wygl¹da³o-by wiêc najlepiej.Tak wynika z liczb zalecanych przezPantone, ale teoria GCR mówi nam,¿e mamy wiele ró¿nych sposobów naotrzymanie tego samego koloru zielo-Rysunek 6.20.Standardowe definicje kolorów Pantonenego je¿eli wiêc utworzymy go u¿y- nie najlepiej nadaj¹ siê do zapobiegania problemom zwi¹zanymnadlewaniem.Powy¿ej: sprawdzenie wartoSci CMYK wybranegowaj¹c magenty zamiast czarnego, tokoloru.Poni¿ej: wykorzystanie odpowiedników LAB do znalezieniaczerwony i zielony bêd¹ mia³y wystar-innej definicji zielonego, w której do uzyskania tego samegoczaj¹co du¿o wspólnego, abySmy mo-koloru wykorzystuje siê magentê zamiast czarnegogli zapomnieæ o nadlewaniu.I tutaj Photoshop mo¿e nam pomóc w spo- pojawi¹ siê te¿ odpowiedniki tego kolorusób, w jaki inne programy ju¿ nie s¹ w sta- w innych przestrzeniach, a dok³adniej mó-nie: dziêki niemu bêdziemy mogli znalexæ wi¹c: 0R87G65B, 38L44A8B i 165H34S100B.Nieinne odpowiedniki tego samego koloru.Aby jest dla nas istotne, czy te wszystkie wymie-to zrobiæ, otwórz okno dialogowe Color Pic- nione tu kolory to taki sam odcieñ zielonegoker (Próbnik kolorów), klikaj¹c dwukrotnie (a nawet to, czy w ogóle jest to kolor zielo-kolor narzêdzia lub kolor t³a na palecie narzê- ny).Obchodzi nas tylko jedno, a mianowiciedziowej.Tym razem, zamiast wciskaæ przycisk to, ¿e w tych trzech przestrzeniach kolorówCustom (Specjalna), wpisz w prawym dol- wartoSci danego koloru s¹ unikatowe.Alenym rogu wartoSci CMYK koloru zielonego.nie w trybie CMYK.W tym oknie dialogowym mo¿na opero- Gdy wpiszemy znane nam wartoSciwaæ nie tylko wartoSciami CMYK, ale tak¿e CMYK, Photoshop nie bêdzie mia³ wyboruwartoSciami trzech innych przestrzeni kolo- i wpisze unikatowe wartoSci tego koloru dlarów omówionych w tym rozdziale.Je¿eli wiêc RGB, LAB i HSB.Ale co siê stanie, gdy za-wpiszemy 100C0M69Y43K, to automatycznie czniemy wpisywaæ liczby w innej przestrzeni140 Rozdzia³ 6.Rysunek 6.21.Poniewa¿ ten sam kolor mo¿e mieæ wiele odpowiedników w CMYK, sprytni u¿ytkownicymog¹ wyeliminowaæ wiele problemów zwi¹zanych z zalewkami.Na górze po lewej: zielony tekst, wed³ugzaleceñ Pantone, ma du¿¹ iloSæ czarnego i nie zawiera w ogóle magenty.Niestety oznacza to, ¿e zielonyi czerwony maj¹ ze sob¹ zbyt ma³o wspólnego.Je¿eli magenta zostanie niedok³adnie wydrukowana(powy¿ej z prawej), pojawi¹ siê widoczne ¿Ã³³te linie.JeSli zmienimy definicjê zielonego tak, aby korzysta³z magenty zamiast z czarnego (po lewej na dole), powstanie takich zielonych linii stanie siê niemo¿liwe.Najgorsze, co mo¿e siê zdarzyæ, to powstanie czerwonawych linii (na dole po prawej).Wersja w lewymgórnym rogu wymaga zalewki, wersja w lewym dolnym rogu nieni¿ CMYK? W jaki sposób, spoSród wielu Uzbrojeni w te informacje wracamy doró¿nych mo¿liwoSci, Photoshop zdecyduje, programu, w którym pracujemy, i wprowa-jakie wartoSci CMYK wybraæ? dzamy nowe wartoSci.Poniewa¿ teraz wspól-To zale¿y od nas.Zamykamy wiêc okno nymi wartoSciami czerwonego i zielonegodialogowe próbnika kolorów i otwieramy jest 47M78Y, czyli stosunkowo ciemny kolorustawienia kolorów CMYK (Custom CMYK pomarañczowoczerwony, problem zalewek(W³asny CMYK)).Zmieniamy metodê two- znika (rysunek 6.21).rzenia czerni (Black generation (Tworzenie Nawiasem mówi¹c, nawet je¿eli nie maszczerni)) na jej brak (None (Brak)).Ponownie problemów z zalewkami, powinieneS u¿yæotwieramy okno próbnika kolorów i wpi- tej metody postêpowania do znalezienia od-sujemy znane wartoSci w systemie LAB (lub powiedników kolorów Pantone.WartoSciw jakimkolwiek innym), a nastêpnie spraw- CMYK, które sugeruje Pantone, zosta³y stwo-dzamy, jakie wartoSci podaje nam Photoshop rzone na podstawie za³o¿enia znacznie lep-w systemie CMYK.Jak widaæ w dolnej czêSci szych warunków drukowania, ni¿ wiêkszoSærysunku 6.20, odpowiedx brzmi: 93C47M78Y.z nas dysponuje.Je¿eli nie drukujemy naKluczem w korekcji koloru jest K 141papierze powlekanym i maszynie arkuszo- wiaj¹cego wygl¹d zdjêcia.Je¿eli je opanujesz,wej, u¿ycie tych wartoSci spowoduje uzyska- z politowaniem, tak jak ja, zaczniesz spogl¹-nie kolorów, które s¹ zbyt ciemne w porów- daæ na naukowców, którzy nie maj¹c w³asnegonaniu do ich odpowiedników w kolorach doSwiadczenia w korekcji kolorów, twierdz¹,dodatkowych (spotowych).¿e wszyscy powinni operowaæ na plikachAby to skorygowaæ, zapisz wartoSci LAB, w trzyliterowym systemie kolorów, a prefe-tak jak zrobi³em to w poprzednim przyk³adzie, rencje GCR powinny byæ ustawiane automa-i jeszcze raz samodzielnie wpisz te same war- tycznie przez urz¹dzenie wyjSciowe.toSci.Wymusi to ponowne przeliczenie warto- Je¿eli by³eS ju¿ zmuszony pracowaæ w takSci kolorów na podstawie aktualnych ustawieñ trudnych okolicznoSciach, to po opanowaniupreferencji kolorów CMYK, uwzglêdniaj¹- krzywych koloru mog³eS uzyskaæ ca³kiemcych przyrost rastra i równowagê kolorów.przyzwoite rezultaty.Je¿eli jednak ca³kiemRezultat bêdzie o wiele bardziej zbli¿ony do przyzwoite rezultaty nie s¹ dla ciebie wy-orygina³u, bez wzglêdu na to, jakie preferen- starczaj¹ce, musisz pogodziæ siê z faktem,cje GCR wybra³eS.¿e w trzyliterowym systemie kolorów rezul-tat korekcji bêdzie zawsze tylko przyzwoity.G³os w twojej g³owie przez ca³¹ wiecznoSæWszystko do siebie pasujebêdzie ci powtarza³ najwiêkszy sekret profe-Skoro mamy pracowaæ w przestrzeni sjonalnej reprodukcji kolorów [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]